Recensie: The Lion King viert éénjarig bestaan: klaar voor het tweede jaar! (5 sterren)

11 oktober 2017, 20:26 - Redactie

Op dinsdagavond 10 oktober werd in het Circustheater het eerste jaar van The Lion King feestelijk gevierd, de musical ging op 30 oktober 2016 en inmiddels zijn er 400 voorstellingen gespeeld en 700.000 kaarten verkocht.

Het verhaal mag bekend zijn: de jonge Simba (Joël ten Have) vlucht na de moord op zijn vader Mufasa (David Goncalves) door zijn oom Scar (Jorrit Ruijs), weg van zijn geboortegrond en naasten. Scar neemt de plaats als Koning der leeuwen van Simba’s vader in, maar blijkt nog niet zijn schaduw te kunnen staan. Simba groeit op met nieuwe vrienden Timon (Steve Beirnaert) en Pumba (Jochem Feste Roozemond) om er na jaren achter te komen op welke manier Scar zijn vaders werk teniet heeft gedaan. Geholpen door jeugdvriendin Nala (Gaia Aikman) keert Simba (Naidjim Severina) terug en herovert zijn rechtmatige plaats op de troon.

Zoals we in de recensie van de première reeds schreven is The Lion King kleurrijk, groots en een waar spektakel. De cast weet zich gesteund door scenes die ogen als beelden uit een animatiefilm. Dankzij (en misschien wel ondanks) de prachtige, vindingrijke en ingewikkelde kostuums oogt de cast als een vis in het water.

Wederom waren we ook in deze voorstelling erg onder de indruk van Rafiki (Gugwana Dlamini). Hoewel ze deze rol al jaren speelt in diverse internationale producties, lijkt ze niets aan spel of zang ingeboet te hebben. Ze spat nog steeds van het toneel. Ook Arm Land van Nala is nog steeds een hoogtepunt in de show. Als een van de eerste nummers die de volwassen Nala zingt weet ze meteen alle aandacht naar zich toe te trekken.

The Lion King is groots, maar ook klein en intiem. De tegenstelling kan niet groter in Hij Leeft in Jou. Vooral de reprise, gezongen door Rafiki en de volwassen Simba doet de zaal kippenvel bezorgen. Het moment waarop Simba beseft dat zijn vaders bloed door zijn aderen stroomt en hij in die zin niet dood is maar voortleeft overtuigt in grootsheid, maar tegelijkertijd ook in emotie. Wat zeker niet onvermeld mag blijven is het ensemble. Zo veel energie, maar ook een prachtige klank. Hier moet een geweldige afstemming van spelers aan voorafzijn gegaan.

Wat doorgaans wel vaak anders is dan tijdens de première is uiteraard de steeds wisselende kindercast. Toch mocht Kiki Mateijsen ook deze voorstelling spelen, terwijl ze een klein jaar geleden ook tijdens de première op het podium stond. Joel speelde de première niet, maar mocht deze feestelijke voorstelling wel zijn opwachting maken. Hij zet een geweldige jonge Simba neer. Het blijft mooi om te zien hoe kinderen zonder merkbare schroom en vol bravoure een voorstelling van dit formaat uitspelen waar menig volwassene het Spaans benauwd van zou krijgen. Ook deze Simba en Nala weten vanaf het eerste moment te overtuigen. Wellicht zien we ook hen later (net als de huidige volwassen Nala) jaren later nog eens in dezelfde rol op het toneel terug!

Mocht je The Lion King nog niet bezocht hebben, dan is deze zeker een reis naar Scheveningen waard. De voorstelling is ieder geval nog te zien tot augustus volgend jaar in het Circustheater in Scheveningen.

Door: Henk Renting

Scenefoto's: Deen van Meer