Recensie: Hello Dolly – een tijdloze en prachtige klassieker (5 sterren)

9 maart 2020, 00:21 - Redactie
Recensie: Hello Dolly – een tijdloze en prachtige klassieker (5 sterren)

Musicalweb.nl was op zondagmiddag aanwezig bij de première van Hello Dolly! in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Het was spannend of deze première vandaag wel door zou kunnen gaan, maar de leading lady Simone Kleinsma was aanwezig, en hoe!

Bravo voor de gehele cast en crew, wat is het een fantastische voorstelling. Om te beginnen, een orkest in de orkestbak, onder leiding van Jeroen Sleyfer, wat een feest. Heerlijke muziek, je zit er gelijk in. Je voelt de muziek, de sfeer is goed en het geeft als publiek de spanning dat je op het puntje van je stoel zit, het mag beginnen!

Hello Dolly! vertelt het komische verhaal van Dolly, een uiterst charmante bemoeial wiens talent het is om de meest uiteenlopende zaken te regelen, zoals De Liefde. Als Dolly aankomt in New York om een vrouw te vinden voor een rijke, norse ondernemer Horace beseft ze dat deze man ideaal is voor… haarzelf.

Een groot applaus volgt wanneer Simone Kleinsma als Dolly het podium betreed. Waar nog even een kleine heesheid te horen is, hoor je dit (of het echt weg is, of dat je zo in het verhaal en alle spektakel op het podium bent gezogen, durven we niet te zeggen) na een paar minuten niet meer. Wat een heerlijke rol, je vergeet dat het Simone is die Dolly speelt. Ze speelt ze fijn, met humor (zoals de scène waar ze in de rechtbank blijft eten) en een heerlijke chemie met haar tegenspeler Paul de Leeuw. Wat kan Paul een vreselijke chagrijn spelen in zijn personage Horcus ten Gelder. Zijn a-ritmische bewegingen, lompheid en mooie stem maken (zeker in de liedjes) maken dat het een genot is om naar te kijken.

Freek Bartels (Cornelis Hekkel) en Martijn Vogel (Benjamin Tukker) vormen samen een leuk duo, ze spelen, dansen, liefde staat centraal en is prettig om naar te kijken. Ook Marjolein Touw is een genot, in de weliswaar ietwat kleinere rollen, om naar te kijken. Evenals Anouk van Duifhuizen (Geraldien) en Ger Otte (Rudolf). Een redelijk nieuw talent voor het grote Nederlandse publiek in de musicalwereld is Nandi van Beurden die de rol van Ireen Allooy vertolkt. Prachtige stem, mooi om naar te luisteren, ze spettert van het podium.

Het ensemble is sterk en staan regelmatig in het middelpunt. Een groot en verdiend applaus voor hen! De choreografie van Daan Wijnands komt volledig tot zijn recht, het is afwisselend, helemaal in de stijl waar het behoort te zijn, een cadeautje gedurende de gehele voorstelling voor het oog.

De regie was in handen van Glenn Casale, die de productie al zes keer eerder heeft uitbracht. Ook was hij verantwoordelijk voor The Wiz en Beauty and the beast in Nederland. Mede door hem zit er heerlijk broadway tintje aan.

Ook het decor is tot in detail af. In deze voorstelling wordt veel gewerkt met projecties, deze zijn tot in de puntjes doordacht en afgewerkt. Waar bijvoorbeeld het doek omhoog gaat, doet dit het in de projecties ook. Het zijn de kleine details, maar deze maken het juist zo goed.

Het klopt met wat Paul de Leeuw vooraf heeft gezegd "de voorstelling is doorspekt met humor en taalgrappen. Je kijkt steeds met een glimlach." Ook Simone zei meerdere malen "het wordt moooooooi", ook daar heeft ze echt gelijk in.

Producent Iris van den Ende en Miel Gouda - MediaLane mogen dan ook apetrots zijn op hun allereerste grote productie.

Het is een simpel, oud, klassiek verhaal dat intact is gebleven met hoe het moet zijn. Ook past het helemaal in de tijd van nu. Ondanks de moderne toevoegingen, ben je een avondje uit en kan je alles even vergeten. De prachtige muziek, verschrikkelijk goede cast en mooi decor maakt dat het een plaatje en cadeautje voor je ogen en oren is.

Scenefoto's: Roy Beusker en Annemieke van der Togt

Door: Ragna Wetzels

Lees meer over:

Volg Musicalweb
Ontvang het laatste musicalnieuws via: Facebook - Instagram - Threads - TikTok - X

Eerstvolgende première

Voorstelling: Girls on Fire 2!
Datum: 09-12-2024
Tijd: 20:15 uur
Volledige agenda