Recensie: Sprookjessprokkelaar de musical (4 sterren)

1 oktober 2017, 08:15 - Redactie

Op zaterdagmiddag ging in het Efteling Theater Sprookjessprokkelaar de musical in première. ​De musical, gebaseerd op het boek De Sprookjessprokkelaar van Paul van Loon en Prinses Laurentien, is de opvolger van de Gelaarsde Kat en alweer de 15e sprookjesmusical van Efteling Theaterproducties.

In Sprookjessprokkelaar de musical volgen we de 12-jarige Sterre, die met haar opa aan de rand van het bos woont. Als haar enige boek letterlijk stuk is gelezen, wijst opa haar op de verborgen sprookjesbibliotheek in het verlaten kasteel. Daar, achter de juiste deur, wachten eindeloos veel verhalen die gelezen en verteld moeten worden. Vindt Sterre de juiste deur naar de sprookjesbibliotheek? Wat zit er achter al die andere deuren? En wie is toch die Sprookjessprokkelaar?

De rol van Sterre wordt in de musical afwisselend gespeeld door Lilo van den Bosch, Gioia Parijs en Noa Zwan. De 12-jarige Noa mocht op zaterdagmiddag de première spelen en ze deed dit met verve. Gedurende de voorstelling werden we door Noa meegenomen in haar zoektocht naar de sprookjesbibliotheek. Ze stond continu op de bühne, wat haar in combinatie met haar goede acteerwerk en prachtige stem tot de ster van de middag maakte.

Diederik Rep speelt zowel Opa Anders als de rol van Sprookjessprokkelaar. Moeiteloos weet hij te schakelen tussen de rol van zorgzame en lieve Opa tot de Sprookjessprokkelaar.

Dieter Spileers vertolkte de rollen van Graaf Stanislav, Willem van der Decken en Oberon. Tevens was hij onderdeel van het ensemble, waarmee zijn diversiteit in spel goed tot zijn recht kwam. Elke rol maakte hij zich eigen, waarbij voornamelijk in zijn spel het enthousiasme naar voren kwam. Hij speelde de verschillende personages met veel opsmuk, wat het een plezier maakte om naar hem te kijken. De wisselwerking met Marlees de Vries, te zien als Catharina van der Decken en Titania, werkt hier erg goed.

De moeder van zowel Sterre als Stijn wordt gespeeld door Käthe Staallekker. In de herinnering van Sterre ziet zij haar als warm en liefdevol persoon, wat direct in het begin al zorgt voor een ontroerend moment, wanneer haar overleden moeder ineens in het publiek staat. Als moeder van Stijn zorgt ze tegelijkertijd voor spannende momenten, waarbij de twee tegenstrijdigheden door haar sterke spel prachtig naar voren komen.

Wat een uniek spelelement is in Sprookjessprokkelaar de musical is de toevoeging van acrobatiek, verzorgd door Nick van der Heyden en slangenmeisje Li Ling Kassing. Beiden zorgen zij voor adembenemende momenten. Een van de hoogtepunten was hierbij de Marinelli, waarbij Li Ling een speciale handstandpose aanneemt, terwijl ze met alleen haar mond balanceert op een mondstuk waarin ze bijt.

Voor de start van het repetitieproces werd een oproep geplaatst voor deelname van grootouders met kleinkinderen aan de musical. Hier werd met veel enthousiasme op gereageerd, wat een bijzondere toevoeging is aan de voorstelling. Per voorstelling doen in totaal tien grootouders samen met een kleinkind mee.

Met het groot opgezette decor, de prachtige kostuums, in het bijzonder van de Sprookjessprokkelaar aangevuld met het vooral vrolijke en vlotte spel zorgt de Efteling opnieuw voor een avontuurlijke sprookjesachtige belevenis in het theater. Sprookjessprokkelaar de musical is op weekenddagen en in vakanties te zien in het Efteling Theater tot en met begin maart volgend jaar.

The making of: Sprookjessprokkelaar de Musical bekijk je overigens hier.

Door: Michel Wester