Recensie: Mees Kees Op Kamp (4 sterren)

14 januari 2024, 22:40 - Redactie
Recensie: Mees Kees Op Kamp (4 sterren)

Met Luuk Haaze in de rol van de enthousiaste Mees Kees, Mylene D'anjou als de veeleisende Mevrouw Dreus, Anouk van Nes die verschillende rollen vertolkt, en een kindercast bestaande uit zes kinderen is de nieuwe musical Mees Kees Op Kamp van producent Stent Producties een erg vermakelijke voorstelling geworden. De première vond zondagmiddag plaats in Schouwburg Het Park in Hoorn.

Mees Kees is een populaire Nederlandse kinderboeken- en filmreeks, met deze musical komt Mees Kees voor het eerst naar het theater. De boeken zijn geschreven door Mirjam Oldenhave waarvan het eerste deel (Mees Kees - Een pittig klasje) in 2006 verscheen. Daarna volgde nog een groot aantal nieuwe boeken waarvan de laatste in 2020 werd uitgebracht, Mees Kees - De Husselrace. De boekenreeks heeft ook geleid tot een succesvolle filmreeks. De eerste film, Mees Kees, kwam uit in 2012, gevolgd door vervolgen zoals Mees Kees op kamp (2013) en Mees Kees op de planken (2014).

De musical neemt het publiek mee op een reis naar de duinen. Omdat mevrouw Dreus wil dat het vooral een leerzame werkweek wordt, geeft ze Mees Kees een goed dichtgetimmerd werkplan mee. Maar Mees Kees zou Mees Kees niet zijn als hij zelfs van het werkplan van Dreus een geweldig kamp weet te maken. Zwemmen is immers ook werken. En een zeester zie je toch het beste ìn de zee. En zo geeft Mees Kees altijd weer zijn eigen draai aan alles wat op zijn pad komt.

De creatieve aanpak van Mees Kees, die we al kennen uit de boeken en films, staat centraal en zorgt voor een lach op het gezicht van jong en oud. Hij bewijst keer op keer dat er voor elk probleem een oplossing is. Tegelijkertijd worden diverse belangrijke thema's op een mooie wijze verweven in het verhaal, waardoor de voorstelling niet alleen vermakelijk is maar ook raakt aan herkenbare aspecten van het leven op de basisschool.

Luuk Haaze vertolkt op aandoenlijke wijze de rol van Mees Kees, waardoor het personage tot leven komt met een dosis charme en humor. Tegelijkertijd weet Mylene D'anjou met vastberadenheid en komische timing gestalte te geven aan Mevrouw Dreus. Anouk van Nes schittert op haar beurt in diverse rollen, maar blinkt vooral uit in de rol van Katrien. Daarnaast was er een sterke kindercast te zien.

Het decor bestaat uit opvallende grote schoolborden met willekeurige letters en later komt hier een grote tent bij. Een bijzonder aspect van de voorstelling is de inventieve manier waarop de schooltafels en stoelen worden gebruikt om twee keer de busreis te tonen. Deze creatieve aanpak voegt een speels en origineel element toe. Dit alles wordt afgewisseld met catchy liedjes.

Met de musical is meer dan een geslaagde doorvertaling naar het theater gemaakt. Mees Kees Op Kamp is te zien tot en met 12 mei in diverse theaters.

Scenefoto's: Annemieke van der Togt