Recensie: Les Misérables in openluchttheater in Tecklenburg

2 juli 2018, 21:18 - Redactie

Elke zomer zijn er in het openluchttheater van Tecklenburg (net over de grens bij Enschede) verschillende voorstellingen te bewonderen. Dit jaar zijn er drie voorstellingen te zien, Peter pan, Monty Python’s Spamalot en Les Misérables. Op dit moment is Les Misérables te zien en op zondagavond waren wij aanwezig bij deze prachtige en ontroerende voorstelling.

Mensen lopen met kussens en koelboxen het bijzondere theater in want hier mag je eigen drankjes en snacks meenemen. Er wordt een fijne theatersfeer gecreëerd zowel door het theater zelf als door de bezoekers. De oude kasteel ruïne zorgt er al voor dat je terug gaat in de tijd. Het podium is enorm waardoor er veel gebruik gemaakt kan worden van grote elementen en veel spelers (zeker wel 100 mensen!).

Als publiek gaan we vanavond weer even terug in de tijd; de Franse revolutie; Les Misérables verteld het verhaal van de gevangene Jean Valjean en zijn levenslange confrontatie met de politie-inspecteur Javert. Twee mannen op zoek, de één naar geluk en verlossing, de andere zonder enig vertrouwen op zoek naar het goede in de mens. In het begin een strijd tussen beide heren, later hun eigen weg gegaan maar komen zij elkaar weer tegen rond de tijd van de Franse Revolutie om hun geschiedenis voorgoed te beëindigen.

De rol van Javert (Kevin Tarte) en Valjean (Patrick Stanke) steken er het meest bovenuit en ook de rol van Gavroche (gespeeld door de zoon van de dirigent Tjaard Kirsch) raakt menig hart in het publiek. Kevin Tarte is in Duitsland een bekende musicalster, vooral van de musical Tanz der Vampire. Zijn duidelijke stem en zijn strenge gelaat, brengen Javert tot leven en zorgt er voor dat je al snel een hekel hebt aan deze personage. Kevin zingt de stukken vol overgave en met een warmte die je soms grijpt alsof je begrip wilt hebben voor zijn ‘lijden’.

Patrick Stanke is ook een zeer bekende zanger in Duitsland. Hij heeft onder andere de rol van beest gespeeld in Beauty and the Beast, Jezus in Jesus Christ Superstar en ‘d Artagnan in de 3 Musketiers. Patrick zingt de liederen met groot gemak en passie. Hij durft uit te halen en laat soms de pijn horen in zijn zang zonder dat het onzuiver wordt. Hij sleept je mee door het verhaal en wordt ouder en ouder. Ook zijn stem lijkt qua klank te veranderen (warmer/donkerder) waardoor hij alles eruit haalt om een geloofwaardige Valjean te spelen. Geweldig!

De emotie is in alles te voelen en door de grote van het podium en alles wat je ziet, blijf je geboeid en wordt je elke keer gepakt door de spelers.

Gavroche, steelt je hart doordat het gespeeld wordt door een jongen van ongeveer 8 jaar maar ontzettend goed zingt en speelt. Na ieder liedje dat hij zong, klonk er een luid applaus en dat was zeer verdiend. Ook zijn dood was een sterk en verdrietig moment in de voorstelling dat ervoor zorgde dat het publiek even helemaal stil was.

Eigenlijk zouden we iedere speler kunnen noemen, inclusief ensemble, want het zat goed in elkaar en met passie en overgave raakt deze voorstelling tot in je ziel. Het enige minpuntje is dat het geluid niet altijd even goed was. Het orkest is enorm en ook het ensemble waardoor de solisten hier niet altijd bovenuit konden komen. Ook al ben je niet goed in Duits, de musical kun je als kenner prima volgen en is qua entourage zeker een aanrader om naar toe te gaan.

Scenefoto's: Holger Bulk