Recensie: Herrie in de Keuken (3.5 sterren)

11 december 2019, 18:47 - Redactie

Op maandag 9 december ging in De Meervaart in Amsterdam de komedie Herrie in de Keuken in premiere. In de nieuwe show van Jon van Eerd nodigt Harrie Vermeulen je uit in zijn snackbar aan Frietstreet die hij runt met zijn compagnon Berend. Rollen zijn er voor Jon van Eerd, Arie Cupé, Joey Schalker, Liss Walravens, Anne Lamsvelt, Brian Verhagen en Beau van Erven Dorens.

De zaken lopen slecht, er is weinig klandizie en ook de voedsel en warenautoriteit is niet te spreken over de stand van zaken in Harries Frietstreet. De zaak staat op omvallen, maar het tij lijkt te keren wanneer de eigenaresse van naburige tattooshop een oplossing lijkt te hebben. Frikandellen die volgens geheim recept gemaakt worden zorgen ervoor dat de zaak ongekend goed loopt.

Het verhaal krijgt een duister randje wanneer Berend verdachte praktijken waarneemt uit de tattoo shop van de vileine Hermien en haar aimabele zus Floor. Klanten gaan er naar binnen, maar komen er niet meer uit. Waar worden die frikandellen eigenlijk van gemaakt?

Vanaf het eerste moment heeft Jon van Eerd de lachers op zijn hand door met een tuktuk het podium op te rijden. Hij hoeft verder niets te zeggen, zijn karakteristieke mimiek en gezichtsuitdrukkingen zeggen genoeg. Dat Jon en Arie al jaren samen op de planken staan is goed te merken. De chemie is voelbaar en zij zijn duidelijk op elkaar ingespeeld. Gedurende de voorstelling wordt duidelijk hoe verrassend en inventief het decor gemaakt en in elkaar gezet is. De verrassende effecten zijn een ware toevoeging aan de komische noot van het verhaal.

Overduidelijk voor de theaterliefhebber is dat het nieuwe avontuur van Harrie Vermeulen geïnspireerd is op het verhaal van Sweeney Todd, de duistere kapper van Fleet Street. Jon van Eerd heeft het verhaal omgebouwd tot een komisch verhaal vol met slapstick achtige scènes. Een hysterische politieachtervolging, veel kledingwissels op het toneel volgen elkaar voor de pauze op wat de vaart in het verhaal houdt.

Na de pauze vertraagt het tempo en verlang je als kijker naar wat meer afwisseling en scherpere humor. Dit komt gedurende de tweede helft na een tijdje weer op gang. Het verhaal vervolgt zich, het ene probleem doet zich na het andere voor met tot slot een verrassende plottwist en een heuse nieuwe carnavalskraker die op het eind door het hele publiek meegezongen wordt "Ieder uur een bittergarnituur" krijg je niet meer uit je hoofd.

Herrie in de Keuken is een heerlijke komische avond uit. Volgend jaar zal het avontuur van Harrie Vermeulen worden voortgezet met een reprise van Een Rits te Ver.

Door: Romy Hidding