Recensie: De Mol en de Paradijsvogel, het lef om je kleurrijke talent te tonen (4.5 sterren)

17 juli 2023, 20:39 - Redactie

Op zondagmiddag 16 juli vond in de Mary Dresselhuyszaal van het DeLaMar in Amsterdam de première plaats van De Mol en de Paradijsvogel. De voorstelling is in het voorjaar van 2022 als een ‘work in progress project’ ontstaan in DeLaMar West en is na feedback van publiek en vakgenoten aangepast naar de voorstelling die nu tijdens Pride 2023 speelt. Tekst en regie is afkomstig van Daniël Cohen, de muziek van Jan Groenteman en Ezra van Nassauw, de choreografie van Roy Jonathans en decor en kostuum van Timo Arling.

Verhaal

In de musical De Mol en de Paradijsvogel staan twee verhalen centraal: het verhaal van Albert Mol, die in de laatste fase van zijn leven terugkijkt op zijn bewogen leven, en het verhaal van Wassim, een Syrische vluchteling die in het moderne Amsterdam van nu als prille drag artist probeert zich een plek te veroveren in de gayscene, die toch niet zo omarmend is als hij had gedacht. Beide mannen zijn op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Duik je de grond in als een mol en verberg je wie je bent, of durf je uitbundig je kleuren te laten zien zoals een paradijsvogel? In De musical worden twee tijden en twee verhaallijnen door elkaar gevlochten tot een indringende vertelling over de zoektocht naar queer rolmodellen en naar je eigen identiteit.

Cast

Laus Steenbeeke speelde de rol van Albert Mol. Wassim, de vluchteling, werd vertolkt door Silyan ElKattabi. Naast hen Frans Mulder als Wim Sonneveld, Renée de Gruijl in de rollen van Miep & Lucie en Milan van Weelden als Guerdon (Geurt) Bill. Het ensemble bestond uit 6 jongemannen, waarvan Rick Bok de rol vertolkte van de jonge Albert Mol, Brecht Coppers de jonge Wim Sonneveld, Ward van Klinken de rol van Faan, Niek van der Deijl als Bennie, Kees Nieboer in de rol van soldaat en Mats van Klinken als Jasper.

Hier iets schrijven over een enkel castlid doet de anderen, die dan niet genoemd worden, tekort. Iedereen is namelijk verschrikkelijk goed in zijn of haar rol, er wordt goed geacteerd, heerlijk gezongen en met een attitude die respect afdwingt. Toch komen we er niet onderuit om Laus Steenbeeke te noemen. Hij speelt werkelijk fantastisch; van oude knorrige Albert tot flamboyante nichterige ‘Appie’, hij toont het allemaal. We lachen als publiek veel om hem en met hem, maar hij zorgt ook voor ontroerende momenten. Daarnaast verdient de zang van Milan van Weelden het ook om in het bijzonder vermeld te worden. Wat heeft die man een mooie stem en wat een indruk liet hij hiermee achter, subliem!

Het uit 6 personen bestaande ensemble, met hun sjaaltjes in de kleuren van de regenboog, had een groot aandeel in de musical en verdient het ook om apart genoemd te worden. Ze zorgen op zeer geestige, ontroerende en vrolijke wijze ervoor, dat we van de ene scène over gaan naar de volgende, in een decor wat zeer weinig veranderingen heeft gedurende de hele voorstelling. Ze dansen en zingen de hele voorstelling door, het ziet er gewoon heel goed uit en werkt erg aanstekelijk. De muziek helpt hier ook zeker bij. Op sommige momenten zat het publiek mee te klappen en leek het even feest in de zaal.

Zoals gezegd, veranderde het decor, op het licht na, nagenoeg niet. Midden op het toneel een rode bank op wielen, die multifunctioneel in dienst stond van het verhaal. Erg leuk gevonden en werkte goed tot de verbeelding. Verder bestond het decor uit kleine podia links en rechts. Wel gaf het af en toe een spannend gevoel of de spelers wel voldoende ruimte hadden om hun dans goed uit te kunnen voeren, zeker op de momenten als iedereen op het toneel was. Doch, het ging iedere keer goed.

De voorstelling duurt 1 uur en 50 minuten en heeft geen pauze. Dit wisten we wel vooraf, maar dan nog is het een hele zit. Een pauze was wat ons betreft meer wenselijk geweest. Op een gegeven moment ga je toch je rug voelen of verkrampen je benen en dat leidt dan wel af van de voorstelling. We zijn nog net niet gaan staan dansen op de soms aanstekelijke muziek, maar de vrolijke en bijna soms carnavaleske nummers nodigden wel uit om toch het lichaam even te geven waar het om vroeg. De muzieknummers bestonden uit prachtige goedgeschreven teksten, zeer relevant voor de huidige tijd waarin we leven en bevatten mooie melodieën, waarvan ‘spreid je veren’ toch echt een oorwurm is, die je ’s avonds thuis nog aan het neuriën bent.

Deze musical verdient het om een enorm succes te worden; groots in het genre kleine musical. Wij zijn fan, een echte aanrader.

Scenefoto's: Liza Kollau