Recensie: De Hospita met Simone Kleinsma (4 sterren)

6 december 2023, 21:14 - Redactie

Op maandagavond 4 december ging De Hospita in première in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De Hospita, speciaal geschreven ter ere van Simone Kleinsma's 65e verjaardag, markeert een bijzonder jubileum in haar indrukwekkende carrière. Eerder dit jaar schitterde ze op eigen verzoek in Sweeney Todd als Mrs. Lovett, een cadeau van goede vriend Joop van den Ende. Nu neemt ze de rol van de flamboyante Madeleine Coutard op zich in deze grote nieuwe Nederlandse musical comedy, eveneens geschonken door Joop van den Ende.

Simone Kleinsma schittert als de flamboyante Madeleine Coutard, een rol die speciaal voor haar is geschreven. Met haar indrukwekkende zangtalent en rijke ervaring komt de actrice volledig tot haar recht. Simone lijkt de gehele voorstelling volledig in haar element te zijn. Een aantal keer kan ze flink uitpakken qua zang waaronder in het nummer Ik red me wel net voor de pauze. Leuk detail is overigens een kleine verwijzing naar Sweeney Todd. De chemie met Paul Groot, die de rol van Kimono vertolkt, is voelbaar en komt ook goed tot zijn recht in het duet dat ze samen zingen, eerder dit jaar al te horen tijdens het Musical Awards Gala. De solo van Paul is tevens een hoogtepunt in de voorstelling.

Het acteertalent van Lottie Hellingman komt duidelijk naar voren in haar vertolking van Nancy. Als thuiszorgverpleegkundige zet ze zich belangeloos in voor Madeleine, waarbij ze meer regelt en verzorgt dan normaal verwacht zou worden, ondanks de soms tegendraadse houding van Madeleine. Ontroerend is de manier waarop Lottie niet alleen de zorgzame facetten van haar personage belicht, maar ook de emotionele momenten treffend weet over te brengen.

Desi van Doeveren, afgelopen seizoen te zien in Before After, vertolkt in De Hospita voornamelijk de rol van Phoebe, in het stuk ook wel Bifi genoemd. In het begin van de voorstelling speelt ze deze rol met krachtige boosheid, waarbij ze zich duidelijk afzet tegen oude denkwijzen. Naarmate het verhaal zich echter ontvouwt, ontdooit haar personage op mooie wijze. Desi van Doeveren weet op overtuigende wijze nieuwe inzichten en nuances in Phoebe te brengen, wat bijdraagt aan de gelaagdheid van de voorstelling.

De cast bestaat verder uit getalenteerde acteurs, Maartje van de Wetering, Sara Afiba, Rick Bok, Twan Bosschaart, Nigel Vugts, Nori de Winter, Ineke Somers en Nikie Verberne. Dit alles onder leiding van regisseur Joep Onderdelinden.

Het decor van De Hospita is een opvallende positieve troef in deze productie en ontworpen door Joris van Veldhoven. Onder andere is het indrukwekkende Amsterdamse grachtenpand van Madeleine te zien dat telkens vernuftig in twee delen op het toneel wordt geplaatst en later verschijnt zelfs het dak van het pand. Zo wordt ook een flashback naar het oude Parijs prachtig weergegeven, met een imposante Eiffeltoren. Daarnaast uitstekend spel en dans in deze scene door Desi van Doeveren en Jochem Smit.

De Hospita slaagt erin om verschillende actuele thema's, zoals de woke-ideologie, klimaatkwesties, diversiteit en inclusiviteit, te integreren zonder te overdrijven. Zodoende wordt er met succes in het stuk een brug geslagen tussen generaties en worden diverse maatschappelijke thema's zorgvuldig aangesneden. Hoewel het stuk hier en daar wat ingekort had kunnen worden en het tempo soms wat traag aanvoelt, is en blijft de productie een waardevol eerbetoon aan Simone Kleinsma en garantie voor een mooie avond. Het is tevens te roemen dat er opnieuw een originele, grootschalige Nederlandse musical is gecreëerd.

De Hospita is te zien in diverse theaters tot en met 6 april volgend jaar.

Foto's: Musicalweb

Scenefoto's: Set Vexy