Recensie: Cats blijft een klassieker: een unieke must see (5 sterren)

21 december 2018, 15:29 - Redactie

De klassieker Cats is terug. En hoe! De hitmusical stond na 30 jaar weer op Nederlandse bodem en voerde hun Europese Première op in het Amsterdamse RAI Theater. Een must see voor iedereen die van dans, spektakel en de ‘rebelse’ muziek van Andrew Lloyd Webber houdt.

Het verhaal van de ‘Jellicle’-katten is sinds de eerste première, 37 jaar geleden in Londen, nog steeds een plezier om naar te kijken en luisteren. De cast van West End - één van wereldniveau - neemt zowel jong als oud mee tijdens dé avond van het jaar voor de katten: het ‘Jellicle’-bal. Tijdens deze avond wordt, onder het schijnsel van de volle maan, één van de katten door de wijze Old Deuteronomy uitverkoren om opnieuw geboren te worden en nieuw kattenleven te beginnen.

Gedurende de voorstelling stellen alle katten zich stuk voor stuk voor aan het publiek. Elke kat is uniek en danst en zingt zijn eigen lied die het karakter van de kat laat zien. Dat maakt dat de show, die toch 2 uur en 20 minuten duurt, aan je voorbij raast. De muziek is afwisselend en typisch voor Andrew Lloyd Webber: van het drama van het bekende Memory tot jazzy en rock ’n roll. Denk daar een levensecht decor bij, waarbij de vuilnisbelt tot in detail is nagemaakt op kattengrootte, en je begrijpt dat deze voorstelling indruk maakt.

De productie speelt zich niet alleen af op het podium. Al tijdens de eerste openingsnoten van het live orkest wordt de hele zaal betrokken bij het podium door de mooie licht- en geluidseffecten die zich ook buiten het podium bevinden. Ook lopen de katten tijdens de voorstelling meermaals door het publiek, waardoor je ze van dichtbij kunt (of moeten we zeggen, mag) bewonderen. Kleine kanttekening is de sfeer van het Amsterdamse RAI Theater die in onze ogen niet passend is voor een productie van dit formaat. Gelukkig merk je daar uiteraard weinig van als de lichten dimmen en de show begint.

De cast zelf is, zoals we eerder al zeiden, van hoog niveau. Je moet als musicalster heel wat in je mars hebben wil je aan deze productie mee kunnen doen. Want naast geweldige zang is de choreografie betoverend. Dat vraagt om een topconditie! Het is te zien hoe goed ieder zijn of haar rol kan spelen als kat. Het zit hem in de kleine details: hoe ze elkaar begroeten, tussendoor de vlooien van zich afkrabben en reageren op onverwachts hard geluid. Na een tijdje vergeet je bijna dat het mensen zijn…

Het orkest mag ook zeker niet vergeten worden. Zij maken de musical en weten elke scène de juiste sfeer mee te geven. Het is een plezier om te zien hoe goed de dans en het spel op deze compositie van Andrew Lloyd Webber is afgestemd.

Uitblinkers in Cats waren natuurlijk: de wijze Old Deuteronomy, de sexy Rum Tum Tugger en natuurlijk de oude glamourpoes Grizabella die gehavend en oud terugkeert naar haar kattenfamilie en uiteindelijk de kans krijgt om een nieuw kattenleven te beginnen.

Het verhaal van Cats is, zoals bekend, niet ijzersterk. De belangrijkste momenten, die van de ontvoering van Old Deuterenomy en het verkiezen van Grizabella die een nieuw kattenleven mag beginnen, zijn ten opzichte van de rest van de musical klein. CATS is vooral een spektakel met dans, zang en acteerwerk van hoog niveau. Een echte klassieker die, nu de kans zich voordoet, eigenlijk iedereen zou moeten zien.

Cats is t/m 13 januari 2019 te zien in het Amsterdam RAI Theater en van 15 januari t/m 27 januari 2019 in het Rotterdamse Luxor Theater. In het voorjaar zijn twee extra voorstellingsweken toegevoegd: van 9 t/m 14 april 2019 is Cats te zien in het MartiniPlaza in Groningen en in de Paasweek van 17 t/m 22 april 2019 in het Chassé theater in Breda.

Door: Nadine Klifman