Recensie: War Of The Worlds (3.5 sterren)

21 september 2020, 12:56 - Redactie

Op 20 september was Musicalweb aanwezig bij de première van War Of The Worlds in Schouwburg Amstelveen. Wat is het fijn om weer met de huidige maatregelen naar het theater te kunnen gaan, deze muziektheatervoorstelling te bekijken en dat we vele acteurs in een kleine(re) setting weer kunnen bewonderen. Zo ook in de deze voorstelling, geproduceerd door Homemade Productions waar we William Spaaij zien als Orson Welles, Gerrie van der Klei als Rita Hayworth (niet op film maar in real life!) ) met daarnaast Robin van den Heuvel, Abel Leemans en Marlijn van der Veen. Het script is geschreven door Dick van den Heuvel en de muziek is van Jeroen Sleyfer.

Het is zondag 30 oktober 1938 als er in de Verenigde Staten grote paniek uitbreekt. Radiozender CBS rapporteert over een invasie vanuit Mars op onze Aarde. Chaos overheerst en luisteraars springen in hun auto om zo ver mogelijk weg te blijven van de plekken die onder vuur genomen worden. In werkelijkheid blijkt er helemaal geen sprake te zijn van een buitenaardse invasie. De berichtgeving is onderdeel van het uiterst realistisch ‘hoorspel’ The War of the Worlds van de 23-jarige theatermaker Orson Welles. Ondanks alle opschudding weigert hij de uitzending vroegtijdig te beëindigen. Nog diezelfde dag krijgt hij een telefoontje uit Hollywood.

De voorstelling begint als een overdenking van de oudere Rita Hayworth. Ze herinnert zich die jonge regisseur en theatermaker Orson Welles en hoe hij de dag van zijn leven had daar in de CBS-studio. De jonge regisseur en acteur trekt zich niets aan van de turbulentie; sterker nog… hij geniet met volle teugen van al dat rumoer. Rita blikt terug op de roem die het hem bracht, hoe hij later naar Hollywood werd gelokt waar hij het meesterwerk Citizen Kane maakte. En hoe hij een leven lang zwierf tussen fake news en prachtige onenigheid met de hele entertainmentindustrie.

Wanneer de voorstelling begint is het voor het publiek niet helemaal duidelijk hoe de tijdlijn en relaties van de personages lopen. Wie heeft nu wel of geen relatie met elkaar? Hoe zit het met die buien van Welles, zijn dronken buien, wanneer wordt hij nu de radio directeur? Allemaal vragen die voor het publiek niet erg duidelijk waren. Echter als je het verhaal niet kent duurt het even voordat je begrijpt hoe de vork in de steel zit. Wanneer dit helder wordt is helaas al redelijk aan het einde van de voorstelling waardoor je als publiek erg moet opletten en de lijntjes zelf aan elkaar probeert te knopen.

Deze muziektheatervoorstelling bevat een verhaal die is te koppelen aan de huidige tijd. Waar mensen vaak datgene wat in de media verschijnt maar gewoon voor 'waar' aannemen, dat in werkelijkheid een hoax is. Een verhaal waar angst overheerst en met regelmaat wordt gerefereerd aan de huidige tijd, ziekte, angst en afstand in de samenleving. Dat komt sterk in deze voorstelling naar voren.

Het verhaal wordt geloofwaardig neergezet, met name William Spaaij zet zijn rol erg sterk neer. De muziek is aangenaam, de geluidseffecten zijn erg sterk en ondersteunen het verhaal goed. De overige stemmen van de acteurs zijn zeer prettig om te horen. Van de regels rondom Covid-19 is op het podium, voor het publiek niet veel te merken, al hebben ze vast een aantal aanpassingen in afstand moeten maken.

Het decor is wat summier, het draait om een aantal stoelen en CBS microfoons maar vinden wij in deze voorstelling geen nadeel.

Een voorstelling van 1 uur en 15 minuten, zonder pauze waarin een waargebeurd verhaal wordt verteld en waar je mag meegenieten van goed spel door deze acteurs. Ook met de huidige maatregelen kunnen we weer veilig naar het theater, de voorstelling is dan ook de komende maanden door het hele land te zien.

Door: Ragna Wetzels