Recensie: Aida van Disney herrijst in vernieuwde versie en overtreft verwachtingen (5 sterren)

26 april 2023, 18:47 - Redactie

Zondagmiddag 23 april was het zo ver, de wereldpremière van de vernieuwde versie van Elton John en Tim Rice’s Aida in het Circustheater in Scheveingen.

Aida speelt zich af in Egypte dat haar grondgebied wil uitbreiden is in oorlog is met Nubië. De Egyptische kapitein Radames ontmoet de nubische prinses Aida die samen met een groep vrouwen gevangen is genomen door het Egyptische leger. Om haar identiteit te beschermen schenkt hij haar als dienstmaagd aan zijn verloofde, de Egyptische prinses Amneris. Temidden van oorlog tussen Egypte en Nubië ontstaat er een driehoeksverhouding waarbij Aida en Radames verliefd worden, terwijl de Farao een huwelijk heeft aangekondigd tussen Amneris en Radames. Het verhaal volgt dit verboden liefdesverhaal in tijden van sociale en politieke spanningen tussen hun twee verschillende culturen.

De voorstelling begint midden in een museum over het oude Egypte en zuigt je mee naar het verleden waar met een krachtige dans het conflict tussen Egypte en Nubië wordt uitgebeeld. Het toneelbeeld is aanvankelijk wat minimalistisch. Grote decorstukken zien we niet. De setting wordt mooi en kleurrijk vormgegeven door te spelen met doeken, licht en sterke kostuumontwerpen. Hierin geldt het principe Less is more, waarbij het altijd een plaatje is om naar te kijken. Er wordt zeker ook uitgepakt, ‘Mijn pakkie an’ is niet alleen een lust voor het oog maar zien we in April Darby een echte diva die dit nummer vocaal ontzettend goed en met veel flair neerzet.

Gaia Aikman vertolkt de rol van Aida en zet hier een sterke jonge vrouw neer. In zowel spel en in zang fenomaal. Het publiek reageert uitzinnig op haar vocals en leid meermaals tot een daverend applaus. ‘De dans van de mantel’ en ‘Gezegend Nubië’ zijn absolute hoogtepunten in de eerste helft.
Dat Naijim Severina en Gaia eerder samen op het podium hebben gestaan is te zien aan hun chemie en magnetische aantrekkingskracht tot elkaar. In de rol van Radames zien we Naijim het personage neerzetten van iemand die in tweestrijd is. Wat zegt het hoofd en wat wil het hart? In ‘Zo vader, zo zoon’ zien we hoe Radames zich losrukt van de negatieve beïnvloeding van zijn vader en een weg kiest waarin hij zijn eigen keuzes maakt.

Aida is een prachtig verhaal maar het thema is niet luchtig. Wat zijn we blij met Qshans Thode die de rol van Mereb vertolkt. Hij zorgt voor de lichte en grappige noten tijdens de voorstelling en zijn timing is subliem. Zijn ‘O ik ken U’ wat hij met Aida in duet zingt, zit vol emotie en zorgt voor kippenvel.

De vernieuwingen maken van Aida een voorstelling die meer van deze tijd is. Daarbij valt op dat de keuze is gemaakt om vrouwen sterke rollen te laten vervullen. Zo gaat bijvoorbeeld Aida’s vader geen poging doen om haar te redden, maar is dit nu haar moeder.

Laat je meevoeren naar het oude Egypte en Nubië en laat je betoveren door de vernieuwde versie die Aida nu is.

Door: Romy Hidding

Scenefoto's: Deen van Meer