Recensie: Uitmuntende cast in voorbij vliegend Come From Away (5 sterren)

19 november 2021, 19:01 - Redactie

Gander. Een naam die je wellicht niet zo gauw associeert met de verschikkingen op 9/11; 11 september 2001. Toch vertelt de musical Come From Away het verhaal van dit plaatsje op het Canadese eiland Newfoundland gedurende 9/11 en opvolgende dagen. De Nederlandse versie van deze musical ging op 18 november in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam in première.

Ten tijde van de aanslagen bevinden honderden vliegtuigen zich in het Amerikaanse luchtruim, of zijn op weg daarnaartoe. Allen moeten zo snel mogelijk aan de grond gezet worden. Er moet dus een plek gevonden worden voor honderden enorme kolossen, met duizenden passagiers aan boord.

Laat er nu in Gander een groot vliegveld liggen dat maar nauwelijks meer gebruikt wordt. Ooit maakten trans-Atlantische vluchten hier een tussenstop toen vliegtuigen nog niet in staat waren de oversteek Europa - VS in één keer te maken. Nu worden er echter maar liefst 38 vluchten omgeleid naar dit kleine plaatsje met 7000 passagiers aan boord. Gander wordt overspoeld met mensen van allerlei nationaliteiten die de komende dagen vast zullen zitten op deze plek.

Tegen de achtergrond van een wereld die zich van zijn slechtste kant liet zien, vertelt Come From Away echter een hoopgevend verhaal. De bewoners staan als één op en zorgen dat het de mensen van ver (door de eilanders “come from away” genoemd) aan niets ontbreekt. Voedsel, kleding, douche, telefoons, etc., maar vooral ook veel liefde, hoop en steun. Er wordt samen gehuild, maar ook vriendschap voor het leven gesloten.

De Nederlandse cast brengt dat op overtuigende wijze. Een ogenschijnlijk eenvoudig, maar ingenieus decor stelt de spelers in staat om met krachtig spel en veel overtuiging het verhaal sterk neer te zetten. Decorstukken maken allerlei andere rekwisieten overbodig door de uitmuntende kwaliteit van de cast. Zoals de fantastische dictie waardoor alles verstaanbaar blijft ondanks het hoge tempo van de teksten. De geloofwaardigheid waarmee alle spelers moeiteloos meerdere personages neerzetten. Deze cast blinkt er overal in uit, geholpen door de regie van en Antoine Uitdehaag en geweldige choreografie van Daan Wijnands.

Het tempo van het stuk ligt hoog. Toch is er nergens een moment dat iets niet is te volgen. De spelers staan vrijwel het hele stuk op het podium en staan volledig in dienst van het stuk en elkaar. En hoewel Willemijn Verkaik wederom excelleert in een paar prachtige solo’s kun je haar toch niet dè hoofdrolspeler noemen. Alle spelers hebben hoofdrollen en tegelijkertijd bijrollen. Tel daarbij de goede muziek, mooie vertaling en een uitstekend orkest (en gedurende de hele show te zien is op het podium); alle hokjes worden aangevinkt.

Ondanks dat er geen pauze is weet het stuk de hele avond te blijven boeien. Come From Away is een aanrader en vliegt aan je voorbij.

Scenefoto's: Roy Beusker en Annemieke van der Togt