Op maandagavond ging in het DeLaMar Theater in Amsterdam The Full Monty in premiere, een nieuwe versie van de musical gebracht door producent DommelGraaf & Cornelissen Entertainment.
The Full Monty is gebaseerd op de Britse komediefilm uit 1997 die gaat over zes werkloze metaalarbeiders die besluiten om een striptease-act te gaan doen om geld te verdienen. De film wist een Oscar te winnen voor beste muziek en daarnaast werd de film genomineerd voor Oscars voor beste film, regie en scenario.
In deze remake, nu 20 jaar later als musical, zien we opnieuw deze zes mannen worstelen met hun eigen onzekerheden, werkeloosheid, liefdesrelaties en meer.
De cast heeft slechts 5 try-outs kunnen spelen en dat is aan het begin van de show enigszins te merken. Maar als de eerste repetities van "Hot Metal" beginnen komt de vaart er al wat meer in. Het geluid is vooral in groep scènes wat minder waardoor de verstaanbaarheid achterblijft. Hopelijk verbetert dit nog, nu de voorstelling "het land in gaat".
Naast de grootste rol van Berry, uitstekend gespeeld voor Joey Ferre, valt vooral Dennis Willekens op als zijn beste vriend. De vriendschap tussen deze twee mannen is een van de diepere lagen die in deze musical voorbij komen. Hoewel deze hier en daar wat verder uitgediept zouden kunnen worden spelen Ferry en Dennis de rollen vol overgave.
Hoewel deze musical er één is die vooral om de mannelijke rollen draait, mogen zeker de dames in deze niet vergeten worden. Brigitte Nijman is hier en daar hilarisch als de vrouw van de man die alles lijkt te hebben. Als ze er achter komt dat ook hij zijn baan is verloren blijkt zij ook een minder oppervlakkige kant te hebben, waar Brigitte wellicht te weinig tijd krijgt om deze volledig uit te spelen.
De dame die echter volledig de show steelt is Brigitte Heitzer. Haar rol als volkse pianiste is uitermate komisch en zij lijkt er ook alles uit te halen wat er in zit. haar timing is perfect en elke blik en handgebaar juist geplaatst. Haar teksten zijn hier en daar expliciet, maar ze komt daar met gemak mee weg. Ook met het stelen van de bloemen van het graf van de moeder van één van de heren komt ze weg. Een praktische oplossing die nodig was om het podium vrij te maken voor de volgende scene. Wat ons betreft had de uitvaart-scène echter ook achterwege gelaten mogen worden. Het repeteren van de dansmoves op de achtergrond tijdens het emotionele nummer van een van de mannen werkte wat ons betreft wat te vervreemdend.
Waar de show het vooral van moet hebben is de enorme hoeveelheid aan humor. De voorstelling is niet alleen door de hier en daar sexuele dubbelzinnigheid komisch, maar kent zeker ook andere goed geplaatste grappen. Voor een avond vol humor is The Full Monty (vooral voor mannenliefhebbers) een prima keuze.
Door: Henk Renting
Scenefoto's: Margot de Heide / Roy Beusker