Recensie: The Bodyguard – One superb moment in time (4 sterren)

17 april 2023, 21:03 - Redactie

Zondag 16 april ging in het Beatrix Theater in Utrecht The Bodyguard in première. De musical keert zodoende terug in Utrecht waar het eerder van 2015 tot half 2017 was te zien.

The Bodyguard vertelt het verhaal van superster Rachel Marron (Nyassa Alberta), die bedreigd wordt door een stalker. Frank Farmer (Tarikh Janssen), voormalig CIA-agent, wordt ingehuurd om Rachel te beveiligen, maar daar moet zij aanvankelijk niets van weten. Later in het verhaal raken ze verliefd en komt onze bodyguard in gewetensnood. Ondanks alles doet hij zijn uiterste best om Rachel en haar dochter Fletcher (Ki-Yeann Wijnaldum) te beschermen tegen een zeer dreigende stalker (Marlon David Henry). Wanneer de stalker Rachel's zus Nicki (Nurlaila Karim) vermoordt, omdat hij hen verwisselt, doet hij nog één laatste poging voor een aanslag op Rachel.

De overige rollen van Sy Spector, Sam Devanay, Tony Scibelli en Ray Court, worden respectievelijk vertolkt door Juneoer Mers, Noah Blindenburg, Dieter Spileers en Steven Roox. De backing vocals worden uitgevoerd door Dorith Creebsburg en Lieke Janssen. Onder regie van Carline Brouwer en de choreografie is in handen van Kim Duddy.

In aanvang van de musical worden we meteen in onze stoelen geblazen. Met een spectaculaire opening; ‘the queen of the night’ weet Nyassa hoe ze haar entree moet maken. Vanaf dat moment zitten we er gelijk in en willen we net als in 2015 meer, meer en meer. Nyassa is fantastisch in haar rol en naast haar vocale kwaliteiten, laat ze wederom zien dat ze ook heel geloofwaardig kan acteren. Ze lijkt ogenschijnlijk moeiteloos over te zijn geschakeld van Tina Turner naar Rachel Marron. Hoogtepunten zijn One moment in time en I will always love you als de grote finale. De chemie met de nieuwe bodyguard Tarikh Janssen is goed zichtbaar op diverse momenten in de voorstelling.

Ook Nurlaila Karim als Nicki Marron neemt enkele zangnummers voor haar rekening en doet dit met verve. Ze gooit er haar hele ziel en zaligheid in en dat vertaalt zich in een zichtbaar en hoorbaar genietend publiek. Nurlaila speelde ook in het theaterseizoen 2016/2017 in The Bodyguard, toen vertolkte ze ook de rol van Nicki Marron. Gedurende de hele voorstelling liet het publiek wel van zich horen. Was het niet dat er tijdens zang en/of dans geapplaudisseerd werd, was het wel dat men ging juichen, roepen, fluiten of anderszins de goedkeuring kenbaar maakte.

Marlon David Henry speelde de rol van stalker op een duistere manier. Knap hoe de acteur deze rol, die vrijwel geen tekst heeft, weet vorm te geven. Een kind op het podium werkt al snel vertederend, maar laten we eerlijk wezen, Ki-Yeann Wijnaldum is als Fletcher tekstvast en kan fantastisch dansen. Zij ontlokt het publiek ook menig gejuich en applaus.

De dans en choreografie van het ensemble verdient een dikke pluim. Het ziet er zeer ‘smooth’ uit en werkt heel aanstekelijk. Het is dan ook ontzettend fijn als we aan het eind van de voorstelling bij het nummer I wanna dance with somebody zelf uit de stoel mogen komen en kunnen meedoen. Er is veel te zien door de prachtige visuals, die gecreëerd worden door verlichting, led-projecties, bewegende onderdelen in het decor en wat niet meer. De decorwissels verliepen erg soepel.

The Bodyguard is slechts te zien tot en met 27 augustus in Utrecht. De trailer van de musical bekijk je hieronder.

Door: Leon Berkenbosch

Foto's: Musicalweb