Recensie: Suzan Seegers brengt geweldig eerbetoon aan Annie M.G. Schmidt

31 januari 2016, 20:51 - Redactie

Musicalweb.nl was vandaag aanwezig bij de première van Suus zingt Annie M.G. in het Zonnehuis. Suzan Seegers brengt dit seizoen een ode aan Annie M.G. Schmidt. Het begint gelijk goed, we worden bij binnenkomst vriendelijk ontvangen in het prachtige "Zonnehuis" te Amsterdam. Rijen stoeltjes met af en toe een tafeltje ertussen vullen dit sfeervolle knusse theater.

De eenzame piano op het podium in een verdwaald rookspoor, verlicht door een kleine spot doet denken aan de jaren '50, de tijd dat Annie het meest actiefst was met het schrijven van nummers. Vanaf Suzans eerste nummer 'Aan een klein meisje' was de aandacht niet meer van haar weg te trekken. Een rustig, intiem nummer dat steeds meer energie kreeg naarmate het vorderde. Met het luchtige tweede nummer 'De tekst is nog niet klaar' weet ze het publiek dat enthousiast mee doet al voor zich te winnen.

suus_zingt_annie_mg_1

De voorstelling zat erg goed in elkaar. De nummers wisselden van rustig en intiem naar energiek met de bekende humor van Annie M.G. Schmidt. Met simpele attributen werd het decor gevormd. Zo werd bij "Margootje" (oorspronkelijk gezongen door Sonneveld) gebruik gemaakt van een kinderautootje waar Suzan zich verbazend gemakkelijk en erg vermakelijk in voortbewoog. Ook in het nummer over juffrouw Bep wist zij erg goed beide personages te vertolken door een rok aan de microfoon te hangen.

suus_zingt_annie_mg_2

Suzan is een tovenaar met haar stem. Ze pakt het publiek samen met haar vaste pianist Marc-Peter van Dijk volledig in en dat was ook duidelijk te horen aan de reacties in de zaal. De thema's van de nummers sluiten nauwkeurig op elkaar aan, hierdoor zijn de overgangen van de nummers subliem.

Met nummers als "Zeur niet" tot "Het is over" en "Ik zou je graag in een doosje willen doen" tot de ”Ja zuster, nee zuster" medley was dit een geweldig eerbetoon aan Annie M.G. Schmidt. Suzan is nog tot en met eind april te zien in diverse theaters in heel Nederland. Een must see voor iedereen die iets met Annie M.G. Schmidt heeft!

Door: Ellen Molenkamp

Bron: Michel Wester