Recensie: Sister Act in Tecklenburg, swingende nonnen in de openlucht (4 sterren)

5 augustus 2022, 11:45 - Redactie

Enkele weken speelt het welbekende verhaal van Deloris van Cartier zich af in de openlucht in Duitsland. Het mooie openlucht theater in Tecklenburg is omgetoverd tot een nonnenklooster en tevens één van de buitenwijken in Amerika.

Deloris van Cartier (Peti van der Velde) is een diva met veel noten op haar zang, maar met weinig succes. Nadat ze per ongeluk getuige is van een criminele afrekening zoekt ze noodgedwongen haar toevlucht in een nonnenklooster met weinig stemvaste nonnen en een bijzonder strenge Moeder Overste (Masha Karell). Deloris helpt haar ‘zusters’ hun stem te vinden en herontdekt daarbij ook onverwacht haar eigen stem.

Voor wie de film echt goed kent en zich niet heeft verdiept in de musical zal toch een beetje verrast worden. Want helaas; de liedjes uit de film zitten niet in de musical. Geen ‘I will follow him’ of ‘Hail holy queen’. Maar de musical brengt nog genoeg swingende en vrolijke nummers om je mee te laten klappen en bewegen. En zoals we wel vaker merken in Tecklenburg, doet het publiek maar al te graag mee op het moment dat de spelers aangeven mee te klappen. En stel je voor; avond na avond zitten er in dit theater 2300 mensen om deze geweldige feel good musical en sterke groep spelers te zien shinen.

Het is een genot om naar deze groep spelers te kijken. De klik is duidelijk zichtbaar tussen de nonnen en ook bij het kleine groepje heren die enkele scenes samen hebben. Tj (Florian Albers), Joey (Benjamin Elberling) en Pablo (Mathias Meffert) maken het publiek meerdere malen aan het lachen door hun simpele grappen maar die oh zo goed worden gepakt. Het lied ‘Lady in the long black dress’ was wat mij betreft één van de hoogtepunten van de avond. Niet alleen qua spel maar ook qua zang waren deze heren sterk en konden ze in hun mooie hoge falset klinken als de Jersey Boys.

Peti van der Velde speelde Deloris goed en zong vooral in de hoogte erg mooi. Af en toe had ik net iets meer ‘pit’ van haar verwacht of meer het gevoel van ondeugd bij haar in haar spel. Maar dat heeft niet te zeggen dat hetgeen wat ze deed niet goed was. Peti speelde de rol van Deloris heel natuurlijk en overtuigend. Tevens was ook bij haar de klik goed zichtbaar met de andere spelers. De nonnen speelden ieder voor zich een eigen karakter die duidelijk overkwamen op het podium. Moeder Overste (Masha Karell) heeft een mooie warme stem en was echt zoals ik mij een moeder Overste voorstelde; eerlijk, oprecht, pittig maar rechtvaardig.

Om alle andere nonnen nog te noemen dan wordt dit echt een heel lang verhaal. Want ieder van hen was overtuigend, goed qua zang en was overtuigend in spel. Het lag qua niveau erg hoog bij deze groep en we denken dat iedereen in het publiek het daarmee eens is.

Met de agent Eddie Fritzinger (Fabio Diso) kreeg je ontzettende medelijden mee omdat hij een beetje werd geplaagd vanwege zijn zweetplekken. Hij is al sinds basisschool verliefd op Deloris en ontmoet haar na lange tijd weer op het bureau. Fabio speelde de agent als een vriendelijke man die graag alles voor iedereen goed wil doen maar vooral voor Deloris. Mooie warme zwoele stem en naar mate de musical zag je zijn karakter groeien naar een zekere man die de liefde van Deloris heeft gewonnen.

Enige minpunt; het geluid was niet altijd even goed. Sommige zangsolo's kwamen niet boven het koor en het orkest uit. Daarnaast waren sommige zangstukken in de laagte niet altijd goed te horen of te verstaan.

De musical Sister act in Tecklenburg is zeker een aanrader om naar toe te gaan. Je kunt soms op de dag nog kaarten krijgen telefonisch of online bestellen en daar ophalen aan de kassa via een code. Neem een kussen mee om op te zitten en wat lekkers te drinken en eten want dat mag hier allemaal. Sister Act is te zien tot en met 11 september.