Recensie: Selma Ann Louis (3.5 sterren)

7 mei 2018, 21:04 - Redactie
Recensie: Selma Ann Louis (3.5 sterren)

Op zondagmiddag 6 mei is in het DeLaMar Theater in Amsterdam de nieuwe roadmovie musical Selma Ann Louis in première gegaan met een cast die bestaat uit Plien van Bennekom, Bianca Krijgsman, Arjan Ederveen, Rosa Veltman, Janna Adank en Mark Lindeman.

Als de jeugdvrienden Selma, Annegien en Louis elkaar na lange tijd weer terugzien, besluiten ze de reis die ze na hun eindexamen maakten nog eens over te doen. Voor ze goed en wel vertrokken zijn, slaat het noodlot toe: ze raken betrokken bij een schietpartij. In hun pogingen uit handen van de politie te blijven, werken ze zichzelf steeds verder in de nesten. Tijdens de roadtrip die volgt worden ze pijnlijk geconfronteerd met hun nooit ingeloste dromen. Ze besluiten hun ketenen los te gooien en alsnog hun dromen achterna te reizen.

Altijd leuk om te zien is dat zowel Arjan Ederveen, Bianca Krijgsman en Plien van Bennekom zichzelf meenemen in de karakters die zij spelen. In deze productie zijn het zeer uitgesproken karakters waar dan ook vermakelijk om gelachen kan worden. Die eigenheid van alle drie de hoofdrolspelers maakt deze voorstelling herkenbaar, waardoor je je meteen een beetje thuisvoelt zodra de voorstelling begint.

Ook de ervaring van de spelers zie je terug. Een grapje of knipoog op z’n tijd naar het publiek maakt dat je je als kijker betrokken voelt bij wat er zich op het podium afspeelt. Een ander leuk element in de voorstelling is het gedeelte waarbij het publiek bij de voorstelling wordt betrokken en er willekeurig mensen mee mogen doen met het stuk.

De fans van in In de ban van Broadway zullen ook van Selma Ann Louis genieten. Zowel de decorontwerper Thomas Rupert als scriptschrijver Nathan Vecht werkten aan beide producties mee. En dat zie je terug!

Het decor was een belangrijk en opvallend onderdeel in deze productie van Bos Theaterproducties. De gehele ruimte, zowel horizontaal als verticaal, werd gebruikt en keer op keer veranderd. Daarbij maakten de platte 2D voertuigen het stuk extra grappig in combinatie met de treffende geluidseffecten en de - door voeten - ‘aangedreven’ voertuigen. Simpel, maar treffend.

Of we deze productie echt een musical kunnen noemen is nog even de vraag. Er zit duidelijk een filmisch aspect verweven in dit stuk en in verhouding is er meer spel dan zang en dans te vinden. Selma Ann Louis is in onze ogen dan ook meer een theaterproductie. Een uitgebreide show, waarbij vooral de tweede helft erg grappig en snel was. In de eerste helft leek het allemaal net iets trager te gaan, mede door de decorwissels waar soms even op moet worden gewacht.

Al met al is Selma Ann Louis is een vermakelijke productie met veel woordgrapjes, een karakteristieke cast - zowel in persoon als de personages die zij spelen - en een productie die een mooie levensles in zich draagt: maak je vooral niet te druk en leef een beetje!

Door: Nadine Klifman