Recensie: Roodkapje de Musical (3.5 sterren)

4 november 2019, 21:02 - Redactie

Op zondag 3 november ging Roodkapje de Musical van Langhout Theaterproducties in première in theater De Tamboer te Hoogeveen.

Het verhaal gaat over Fake Vonk die met zijn camera het bos in gaat om de wolf te zoeken die zich in ons land heeft gevestigd. De wolf blijkt echter een goedaardige wolf te zijn die van breien houdt en beweert nog nooit een mens te hebben gegeten. Fake Vonk vraagt zich af hoe het dan met allerlei sprookjes zit, zoals "De wolf en de zeven geitjes" en "De drie biggetjes" en met name "Roodkapje".

De wolf legt uit dat dit verhaal vals de wereld in is geholpen door Roodkapje zelf, omdat ze wilde winnen met een vlogwedstrijd. Roodkapje moest van moeder glutenvrije koekjes naar oma brengen in het bos, echter wilde ze met haar vriendin Vlinder een nieuwe vlog opnemen. In het bos komt Roodkapje de wolf tegen die heel graag een trui zou willen breien, maar geen breipatroon heeft. Roodkapje vertelt hem dat haar oma heel veel breipatronen heeft en de wolf snelt naar het huis van oma om breipatronen te lenen. Oma is boos dat Roodkapje te laat is en wil haar een lesje leren door samen te smeden met de wolf en net te doen of de wolf haar heeft opgegeten. Roodkapje schrikt als ze binnenkomt en roept meneer De Jager (van de thuiszorg) die oma steunkousen komt brengen. Roodkapje heeft haar les geleerd en maakt de vlog mooier door het verhaal uit het sprookjesboek de wereld in te helpen om meer volgers te krijgen.

De musical wordt vertolkt door zes acteurs: Marieke Goemans speelt Roodkapje. Deze rol zet ze goed neer en ze zet een overtuigende millennial neer die graag vlogt en eigenlijk geen zin heeft om naar oma te gaan om knutselwerkjes te maken. Ook haar zang is sterk. Bijna de gehele voorstelling is ze op rolschaatsen te zien, waardoor de danspasjes extra moeilijk zijn. Thomas Kuipers speelt de wolf. Wij waren heel erg gecharmeerd van hem. Hij brengt zijn rol met humor en heeft gevoel voor timing. Ook heeft hij een erg prettig stemgeluid om naar te luisteren, zowel in spraak als in zang.

Bij de rol van Fake Vonk, vertolkt door Kylian de Rooij, wordt Freek Vonk een beetje op de hak genomen door hem erg overdreven na te doen wat veel komische momenten opleverde. Kylian zet deze rol goed neer en ook als hij niet aan het woord is, blijft hij enorm goed in zijn rol met zijn spel en krijgt hij met name van kinderen veel reactie uit de zaal. Annebeth Moolenburgh speelt zowel moeder als oma. In eerste instantie vonden we de actrice erg jong voor deze rol. Maar ze liet ons dit al snel vergeten door haar mooie solo als oma. De zang was erg goed en ook haar timing was heel goed, waardoor ze de lachers op de hand kreeg.

Sanne Franssen speelt de rol van Vlinder. Over haar waren we ook heel erg enthousiast. Haar enorme energie was erg aanstekelijk en ook haar mimiek was erg goed. Ze is werkelijk geknipt voor deze rol. Hans Langhout speelt de rol van meneer De Jager en is tevens de producent van deze productie. Hij zet zijn rol met humor neer en wij hebben meermaals om hem moeten lachen.

Het decor bestaat uit simpele platen die aan de ene kant het bos voorstellen en aan de andere kant het huis van oma en van Roodkapje. In het midden staat een grote mobiele telefoon waarop camera/vlog beelden te zien zijn. Het decor was wat ons betreft net even te eenvoudig en had uitgebreider mogen zijn. Wel waren de live camerabeelden op de mobiele telefoon heel origineel bedacht.

Erg leuk aan deze voorstelling is dat ze een ouderwets sprookje omgetoverd hebben naar de moderne tijd, waardoor het jong en oud aanspreekt. Tevens is er goed gebruik gemaakt van actualiteiten, zoals de wolf in Nederland en fake news. De liedjes zijn erg catchy en blijven nog lang in je hoofd zitten. Het publiek wordt goed bij de voorstelling betrokken en ook voor de volwassenen zitten er genoeg leuke grappen in. Kortom een leuke familievoorstelling voor jong (6+) en oud.

Door: Martine Fransen-Nijland