Recensie: Rocky Horror Show – Don’t dream it, be it (4 sterren)

30 juli 2021, 10:21 - Redactie

Op donderdagavond (29 juli) was Musicalweb aanwezig bij de feestelijke première van de Rocky Horror Show in het Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg Amsterdam). In de Rocky Horror Show spelen Sven Ratzke, Ellen Pieters, Esmée Dekker, Samir Hassan, Yoran de Bont, Raymond Kurvers, Sabine Beens, Erik Brey, Barry Beijer, Anna Joan en Jary Sluijter.

Een gek, raar, wellicht ietwat oversekst verhaal, waar het publiek actief is met veel accessoires, leuke choreografie, met vrolijke muziek en goede zang maakt dat het een vrolijk en heel fijn feestje was! In het verhaal raakt het verloofde stel Brad en Janet verzeild in de wereld van de bizarre dokter Frank-N-Furter en zijn volgelingen. De stormachtige avond ontaardt in een regelrechte libidotest waarbij seksuele escapades vele grenzen doen vervagen. ‘Don’t dream it, be it’.

De eerste musical in de jaren zeventig die toen al stond voor diversiteit en het aandurfde vrije seksualiteit uit te beelden. De show is een hysterische parodie op de klassieke science fiction- en B-horrorfilms en kent een lange traditie van heftige interactie met het publiek, met cult-hits als Let’s do the time warp again. Interactie met het publiek is het zeker, kranten, kaarten en wc rollen vliegen in het rond. De boodschap is ook helder en duidelijk. De voorstelling is echter wel vanwege toch wel meerdere (humoristische)seks scènes redelijk 16+.

De cast is energiek en halen alles uit de personages die ze spelen. Sven Ratzke, die de hoofdrol van dokter Frank-N-Furter speelt is op zijn lijf geschreven. Wat een charisma, artistiek en passend. Ook de jonge talenten Esmée Dekker en Samir Hassan voeren hun rol als jong verloofd stel erg goed uit. Hilarisch, humoristisch en óók erg passend. Maar ook Barry Beijer, Ellen Pieters, Eric de Breij, Yoran de Bont en Raymond Kurvers waren érg goed, leuk en vol humor om naar te kijken. Ze wisten de aandacht van de kijker gedurende de voorstelling goed te behouden.

Een energiek en steengoed ensemble met grote toegevoegde waarde in het geheel, ook dit was fijn om naar te kijken, in het soms wat warrige verhaal. Je begrijpt het niet altijd, soms is de tekst uit liedjes wat onverstaanbaar maar aan het eind van de voorstelling wordt alles duidelijk. Het verhaal gaat snel, loopt mooi door, voor je het weet is de eerste akte alweer voorbij. In de tweede akte weet de cast de energie goed vol te houden en is er soms een momentje van bezinning.

Het decor is van alle markten, goed in elkaar gezet, compact, niet te complex en voor iedere scene bruikbaar. Choreografie van Chiara Re is leuk en pakkend. Ook een ontzettend pluspunt is de liveband tijdens de voorstelling! Dit maakt de muzikale beleving nog mooier.

Kortom, het is vooral een leuke feestelijke voorstelling om naar te kijken. Geen kippenvel momenten, maar wel met open ogen kijken naar humoristische scènes waarin inderdaad, echt alles kan. Geen decor dat enorm uitpakt maar wel een dat het verhaal goed ondersteund, een verhaal met een diepe betekenis. Een ontzettend leuk en plezierig feestje dat absoluut gevierd moet worden.

De Rocky Horror Show is nog te zien tot en met 9 januari volgend jaar.

Door: Ragna Wetzels