Recensie: Sweeney Todd, nog steeds een moordend theaterspektakel (5 sterren)

12 september 2017, 15:33 - Redactie

Sweeney Todd, het verhaal over de onterecht veroordeelde barbier uit Fleet street, Benjamin Barker, die terugkomt als Sweeney Todd en zint op wraak. Samen met zijn buurvrouw mrs. Lovett, de eigenaresse van een slecht lopende bakkerswinkel, vormen zij een opmerkelijk duo. Als onderdeel van zijn plan vermoordt hij zijn klanten en verwerkt zij de lichamen tot smakelijke pasteitjes, die gezamenlijk een delicatesse vormen in de straten van Londen.

Vrijdagavond waren wij te gast in het DeLaMar Theater te Amsterdam en hebben wij mogen genieten van een moordend goede voorstelling. Na een zinderende periode afgelopen jaar in het Zonnehuis zal deze theatervoorstelling nu heel Nederland doen gruwelen. Deze prachtige voorstelling waarbij horror en humor elkaar afwisselen, wordt gecombineerd met de fascinerende muzikaliteit en tekstuele creativiteit van Stephen Sondheim, die van dit melodrama een horror-opera maakte. Met 8 Tony Awards en in Nederland de Musical Award voor Beste Vrouwelijk hoofdrol voor Vera Mann en Beste Vrouwelijk bijrol voor Marjolein Teepen, belooft dit opnieuw een waar spektakel te worden.

De voorstelling neemt ons mee terug naar het Londen van de 19e eeuw, waarbij het publiek meteen kennismaakt met de prachtige enscenering. Verlicht met lantaarnpalen door de gehele zaal is de sfeer grimmig en donker. De kleine details en de diversiteit in gebruik van het decor en rekwisieten zijn een visueel spektakel.

We maken kennis met de verbitterde bloedbarbier, gespeeld door Rene van Kooten. Een lust voor het oog van Mrs. Lovett, maar voor ons een lust voor het oor. Met zijn goede spel zet hij tevens een overtuigende en huiveringwekkende Sweeney Todd neer.

Met een prestigieuze Musical Award op zak is het aan Vera Mann de taak om volgens haar eigen zeggen een nog betere versie van Mrs. Lovett neer te zetten. En dat doet ze met verve. Vera Mann is Mrs. Lovett in hart en nieren. Zowel haar stem als spel zijn fantastisch en haar cabarateske woordspelingen en haar vrij van geweten zijn, maken het geheel compleet.

Marjolein Teepen, die als bedelares, met haar vocale acrobatiek een mooie expressieve performance neerzet, is ook met haar verschijning een van de hoogtepunten van de voorstelling. Mitch Wolterink als Tobias, Roberto de Groot als rechter Turpin, Wil van der Meer als de Bode, Michelle van de Ven als Joanna en Jeroen Molenaar als Anthony, mogen niet ongenoemd blijven. Zowel de grote rollen als de rest van ensemble waren stuk voor stuk hun deel waard en complementeren het geheel.

Nog tot 17 september te zien in het DeLaMar in Amsterdam en daarna als reizende productie langs diverse theaters in Nederland.

Door: Maaike van Hoesel en Marieke Visser