Recensie: Musicals in Concert, een heerlijk energiek meezingfestijn

3 februari 2017, 08:33 - Redactie

Na twee edities van Musicals in Concert in de Ziggo Dome in Amsterdam komt Stage Entertainment dit jaar met een tourversie van de show. Zes weken lang tourt het spektakel langs de grootste Nederlandse theaters. Op woensdagavond was Musicalweb.nl aanwezig bij de perspremière van Musicals in Concert 2017 in het Chassé Theater in Breda.

De avond begint met een korte introductie van Stanley Burleson, Carolina Dijkhuizen, Jim Bakkum, Vajèn van den Bosch, Tony Neef en Simone Kleinsma. Met name Vajen en Simone worden met een knipoog neergezet. Vajen als het jonge naieve meisje die van iedereen de grootste fan is terwijl Simone als een volwaardige diva het podium op komt waarvoor iedereen vrijwel direct knielt. Het zestal staat op het podium samen met een zeskoppige band onder leiding van Bernd van den Bos, backing vocals en een groot aantal dansers.

Het is een avond vol met bekende en wat minder bekende klassiekers die elkaar in een vlot tempo opvolgen. Nummers uit Tarzan, Sister Act, Footloose, Flashdance, Tarzan, Funny Girl, Sweet Charity, The Sound of Music, en Aida komen onder meer voorbij. Ook worden diverse nummers in een andere vorm gebracht. Een feest der herkenning en al snel gaan de eerte ooohs en aaahs door de zaal.

Carolina Dijkhuizen zingt erg mooi Aida, a capella een Disney Medley met nummers uit onder andere Frozen en Aladdin, knalt van het podium met One Night Only uit Dreamgirls en geeft een creatieve twist aan Grease. Tony Neef bracht uiteraard zijn ode Sonneveld die hij op een grappige manier introduceerde, later op de avond volgde zijn weergaloze uitvoering van Miss Saigon.

Prachtig was het optreden van Simone Kleinsma en Stanley Burleson. Simone zong Mr. Bojangles terwijl Stanley danste en Fosse weer even echt tot leven bracht. Een van de andere hoogtepunten van de avond was ook weggelegd voor Simone met De Winnaar Krijgt de Macht uit Mamma Mia! Dit zorgde zelfs voor een staande ovatie.

Tussen de nummers door is er ruimte voor verhalen met de nodige ruimte voor zelfspot. Zo verteld Stanley over zijn auditie voor The Lion King en wil Vajén vooral afrekenen met haar lieve imago wat voor een aantal verassende momenten zorgt later op de avond. Leuk was het gedeelte waar elke solist een nummer door moest geven aan de volgende. Jim sprong hier erg verassend uit met The Rocky Horror Show.

Stuk voor stuk bewijzen de zes castleden waarom ze meedraaien aan de top. Musicals in Concert is een heerlijk energiek meezingfestijn van ruim drie uur die zo voorbij vliegen. Nog te zien in diverse theaters tot en met 5 maart.