Recensie: Kunst en Kitsch (3 sterren)

25 september 2018, 14:46 - Redactie
Recensie: Kunst en Kitsch (3 sterren)

Op maandagavond ging in Schouwburg Amstelveen de nieuwe komedie Kunst en Kitsch van het Prekpakhuis in première. Peter Shaffer schreef dit stuk speciaal voor Maggie Smith, bekend als Violet Crawley uit Downton Abbey en professor Anderling uit de Harry Potter-films. Jon van Eerd bewerkte het verhaal daarna voor de Nederlandse theaters. Jon van Eerd verzorgde tevens de regie.

De hoofdrollen (Lavia en Mieke) in de voorstelling worden gespeeld door Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper, ook zijn er rollen voor Arie Cupé en Liza van Zeijderveld.

Liz Snoijink opent de voorstelling aanvankelijk komisch als een keurig nette gids maar al snel zien we dat ze een eigen draai begint te geven aan de rondleidingen en zelf dingen begint toe te voegen. De verhalen worden steeds gekker totdat ze tegen de lamp loopt en op het matje moet komen bij Mieke, de directrice van de stichting waarvoor ze werkt. Ze wordt op staande voet ontslagen. Na verloop van tijd begint het toch te knagen bij Mieke en ze zoekt Lavia thuis op, het begin van een bijzondere vriendschap waarin zij wekelijks de executie van beroemde historische figuren naspelen.

Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper staan zo goed als de gehele voorstelling op het toneel en schitteren in bijzonder krachtig acteerwerk. De scenes zijn lang maar beide actrices weten dit moeiteloos te dragen, van ingetogen acteerwerk tot meer uitbundig en een uitstekende chemie.

Het decor is creatief opgezet en hoeft maar 1 keer gewisseld te worden. Er is zelfs nog een verwijzing naar Harrie Vermeulen, het bekende personage van Jon van Eerd. De rollen van Arie Cupé en Liza van Zeijderveld zijn relatief klein maar beiden weten de nodige komische momenten toe te voegen aan het stuk. Tevens is het waard om de geweldige vertaling/bewerking van de originele tekst te benoemen.

Kunst en Kitsch is te zien in diverse theaters tot en met 1 december.

Scenefoto's: Peggy de Haan