Recensie: Jesus Christ Superstar (4.5 sterren)

23 januari 2024, 21:02 - Redactie

Afgelopen zondag ging Jesus Christ Superstar in het DeLaMar Theater in Amsterdam in première. De hoofdcast van Jesus Christ Superstar bestaat uit Jeangu Macrooy (Jesus), Lucas Hamming (Judas), Edwin Jonker (Pilate), Alex Klaasen, (King Herod) Paul de Leeuw (alternate King Herod), Paul Groot (alternate King Herod) en Magtel de Laat (Mary Magdalene). De regie van de musical is in handen van Ivo van Hove.

De nieuwe versie van Jesus Christ Superstar is een bijzondere! De sfeer werd gelijk goed gezet bij de premiere met een sterke opening met dans en spel door de gehele cast. Het voelt duister en krachtig aan en daarmee maakt men gelijk een statement. Daar bij zet Lucas Hamming de toon door het lied Heaven on their minds echt geweldig te zingen. Het klinkt rauw, het raakt en het is erg krachtig.

Jeangu Macrooy in de rol van Jezus komt wat onwennig op gang (wellicht komt dit omdat je hem als zanger gewend bent en hem nu als acteur ziet). Echter na het lied Hosanna voel je de energie op het podium. Het is te zien dat het ensemble Jeangu versterkt en het geeft een mooi samenspel weer. Het mag benoemd worden dat dit podium erg uniek is, met een arena-achtige setting. Het decor bestaat uit vrijwel niks en toch wordt het niet gemist. Een groot deel van het podium is daarbij ook gevuld met bezoekers in de zogenaamde Super seats. Vooral tijdens het laatste avondmaal gaf dit een leuk effect tijdens het nuttigen van de wijn en het brood.

Door het hele stuk heen wordt de kracht en energie van de cast goed bemerkt in de zaal. Door hun bijzondere danspassen, goede zangkunsten en levendig spel, zetten zij een stuk neer vol energie met een rauw randje. Het moderne karakter wordt daarbij gekenmerkt door onder andere de jonge cast, maar ook de kleding stijl en keuze. Dit matcht goed met elkaar en de manier waarop deze Jesus Christ Superstar wordt neergezet.

Magtel de Laat, in de rol van Maria, deed het ook erg goed. Qua zang was ze erg sterk en bracht ze een mooie versie van ´I don´t know how to love him´. De scène van Alex Klaassen als koning Herodes laat ook een flinke indruk achter. Ook al is Alex maar één scène te zien; hij weet de zaal mee te nemen en op excentrieke wijze zijn karakter neer te zetten.

Andere opvallende karakters die een geweldige rol hebben gespeeld zijn, Pilatus & Peter. Pilatus werd gespeeld door Edwin Jonker en zijn versie is machtig en rauw. Gino Korsèl valt op door zijn prachtige stem, waarmee hij een mooie doch sterke Peter neerzet. Ook mag er een eervolle vermelding zijn voor de band, die van deze musical echt de rock-versie maakt, door de gillende gitaren en de sterke muzikale ondersteuning bij alle nummers.

Uiteindelijk was men in de zaal het meest onder de indruk van het einde van het stuk. Door het veelvuldig gebruik van bloed en bijzondere special effects laat dit stuk een behoorlijke indruk achter met de laatste scenes. Je kunt je op sommige momenten wel afvragen of die special effects echt nodig waren en niet te heftig of soms gewoon iets te ruw.

Toch is het zeker waard om dit stuk te bekijken. Deze versie van Jesus Christ Superstar is minimalistisch, modern, rauw, maar vooral erg sterk door de geweldig samenwerkende cast. Ze zetten samen een buitengewone voorstelling neer die je niet wilt missen.

Scenefoto's: Jan Verweyveld