Recensie: Je, Anne – Hoe het voelt om ondergedoken te zitten (3.5 sterren)

29 februari 2024, 21:04 - Redactie

Op maandag 26 februari waren we aanwezig bij de première van de musical Je, Anne in de Schouwburg Amstelveen. Producent van de musical is Mark Vijn. De cast bestaat uit Chris Tates (Otto Heinrich ‘Pim’ Frank), Silvana Rocha (Annelies Marie ‘Anne’ Frank), Marleen van der Loo (Edith Frank-Holländer), Floor Brüggenwirth (Margot Betti Frank), Wim van den Driessche (Hermann van Pels), Mariska van Kolck (Auguste van Pels-Röttgen), Sem Konijn (Peter van Pels) en Jasper Kerkhof (Friedrich ‘Fritz’ Pfeffer).

De regie is in handen van Frank van Laecke en de muziek is van Michael Cohen. Het orkest bestaat uit Rosite van der Woude (muzikale leiding), die zelf aan de vleugel zit, Mascha Hoogendoorn op klarinet, saxofoons en fluit en Hanke Scheffer op vleugel. Diverse liedjes werden enkel door de vleugel begeleid, wat het heel klein en intiem maakte.

De musical ‘Je, Anne’ vertelt wat zich afspeelde in de opslagruimtes achter het kantoorpand van Otto Frank’s bedrijf aan de Prinsengracht 263, door Anne beschreven als het Achterhuis. Zoals de geschiedens ons vertelt betreft dit de periode 6 juli 1942 tot 4 augustus 1944. Het verhaal is gebaseerd op het dagboek van Anne Frank. De verhalen in haar dagboeken ondertekende ze steevast met ‘Je Anne’. We zien hoe het gezin Frank samen met het echtpaar van Pels en hun zoon Peter op het onderduikadres hun tijd doorbrengen. Snel voegt zich hier ook nog tandarts Fritz Pfeffer bij. Centraal in het verhaal staat Anne, maar we zijn getuige van de diverse gevoelens; frustraties, angst, blijdschap en de diverse zeker- en onzekerheden, van een ieder.

We voelen ons al wat bedrukt door het onderwerp van deze musical als we in de schouwburgzaal plaatsnemen. Dit gevoel wordt versterkt als we midden op het podium een grote zeshoekige ster (de Davidster) zien. Deze ster, die het uiterlijk van rotsgesteente heeft, is het speelveld van de acteurs. Bijna de hele voorstelling zijn alle acteurs voortdurend op deze ster aanwezig, soms druk in hun spel, soms in ‘freeze’-momenten.

Gedurende het spel vallen er regelmatig stiltes, die net wat langer duren dan normaal, waardoor we als toeschouwer op dat soort momenten de spanning en angst voelen. We betrapten ons er zelfs op dat we dan amper adem durfden te halen en zeker geen geluid durfden te maken. Het is dan ook muisstil in de zaal op die momenten. Door het spel van de acteurs en de kleine intieme sfeer van de meeste liedjes, worden er situaties gecreëerd die duidelijk maken dat het allemaal stiekem en voorzichtig moet gaan. Dit alles geeft ons een zwaar gevoel. Het is dan ook fijn te bemerken, dat de jonge Anne ondanks alles toch altijd optimistisch blijft. Dit geeft ook weer luchtigheid en hoop voor ons als toeschouwer. Silvana weet deze jeugdige optimistische Anne zo goed neer te zetten dat het lijkt alsof deze rol helemaal niet door een volwassene gespeeld wordt. Alle acteurs zijn goed in hun spel, maar Silvana draagt deze voorstelling en verdient het dan ook om hier apart vermeld te worden.

De zang en muziek zijn niet doorsnee voor een musical. De meeste musicals hebben goed in het gehoor liggende melodielijnen, maar dat is in deze musical niet het geval. Dat maakt nog niet dat we niet genieten van de muziek, maar dat het wel wat minder toegankelijk is. De musical kent geen changementen en er zijn amper kledingwissels. Er wordt vooral gewerkt met dekens, het innemen van verschillende posities op de Davidster en jas aan of jas uit. Deze vorm van ‘minimalisme’ versterkt het hele verhaal; er is niet veel en er kan niet veel.

Ondanks het zware thema verlaten we toch in goed humeur de schouwburg en bedenken we, dat we genoten hebben van een mooie voorstelling. Je, Anne is te zien tot en met 31 mei.

Scenefoto's: Annemieke van der Togt