Recensie: Keurige Evita in Koninklijk Carré (3.5 sterren)

23 oktober 2018, 08:46 - Redactie

In Koninklijk Theater Carré ging op maandagavond 22 oktober Evita van De Graaf & Cornelissen Entertainment in première.Musicalweb was er bij.

Het is niet eerste keer dat Evita wordt gespeeld in Nederland. Van de professionele producties zijn de uitvoeringen van Stage Entertainment uit 1995 en 2007 de bekendste. Aan die laatste ging een hele talentenjacht op tv vooraf onder de naam "Op zoek naar Evita". Deze werd destijds gewonnen door Brigitte Heitzer. Zij neemt in deze productie opnieuw de hoofdrol voor haar rekening. Dat ze ervaring met de rol heeft is te zien. Ze lijkt de rol door en door te kennen en zangtechnisch kan ze de rol ook zeker aan.

De partituur van Lloyd Webber is volledig doorgecomponeerd en dat is niet altijd even eenvoudig. Zeker bij een verhaal dat geheel in muziek wordt vertelt is de verstaanbaarheid belangrijk. En hoewel alle zangers vocaal genoeg in huis hebben is het soms toch lastig om (zeker de wat snellere stukken) goed te volgen. Daarbij moet wel gezegd dat het ensemble in de wat langzamere stukken volledig uit de verf komt. De requiems klinken als een klok. Het 9-koppig live orkest klinkt vol en we zijn dan ook weer blij dat er voor live muziek is gekozen.

De andere hoofdrolspeler, René van Kooten heeft tevens meer dan genoeg in huis voor de rol van Ché Guevara, de verteller en criticaster in het stuk. Een waardige tegenspeler van Evita. Wie zeker ook niet vergeten mogen worden zijn Yoran de Bont (Magaldi) en Esmée Dekker (maitraisse). Esmee had vorig jaar een grote rol in My Fair Lady, maar weet ook in deze kleinere rol indruk te maken. Voor haar versie van "Een volle koffer in een kale gang" ("Another suitcase in another hall") kreeg ze een zeer welverdiend applaus. Daarnaast kun je haar ook in deze productie als alternate Evita tegenkomen.

Datzelfde applaus viel Yoran de Bont ten deel. Al meteen bij zijn eerste opkomst als Magaldi heeft hij de zaal op zijn hand. Jammer dat zijn rol niet groter is in dit stuk, maar hij haalt er uit wat er in zit. Juan Perón wordt gespeelt door Paul Donkers. Zijn ervaring in doorgecomponeerde stukken is duidelijk en hij vertelt zijn verhaal perfect met zijn prachtige stem.

Carré is de perfecte (koninklijke) locatie voor presidentsvrouw en ster van de natie Evita. Door de grandeur die de zaal ademt wordt het stuk volledig in de locatie opgenomen. Het wat minder uitbundige decor, dat wat ons betreft iets minder strak en eenvoudig had mogen zijn, wordt daardoor enigszins gecompenseerd.

Evita zit gewoon netjes en goed in elkaar. Misschien wordt het nergens uitmuntend, maar een fijne avond uit is het wel. Evita is nog tot half april 2019 te zien in diverse theaters door Nederland en België.