Recensie: Vernieuwde Les Misérables is jonger, rauwer en weet je in het hart te raken (5 sterren)

6 maart 2023, 22:49 - Redactie

Op zondagmiddag 5 maart vond de grote galapremière van de vernieuwde versie van Les Misérables plaats in Koninklijk Theater Carré in het bijzijn van Cameron Mackintosh. Hiermee keert de musical voor het eerst sinds 2008 weer terug in Nederland. De eerste keer dat de productie in Nederland was te zien was in 1991 met onder andere Pia Douwes, Henk Poort, Ernst-Daniel Smit, Joke de Kruijf, Simone Kleinsma, Paul de Leeuw en Danny de Munck.

Les Misérables is gebaseerd op het gelijknamige boek dat in 1862 werd uitgebracht door de Franse schrijver Victor Hugo. In 1980 werd de roman verwerkt tot een Franse musical en in 1985 volgde een Engelse vertaling. De musical vertelt het verhaal van de voormalige gevangene Jean Valjean die in het negentiende-eeuwse Frankrijk een nieuw leven probeert op te bouwen, terwijl hij opgejaagd wordt door inspecteur Javert. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van politieke onrust en sociale ongelijkheid in Frankrijk. Het volgt niet alleen het leven van Jean Valjean, maar ook van andere personages, zoals Fantine, een alleenstaande moeder die in armoede leeft, en Eponine, de dochter van de Thénardiers, een crimineel echtpaar dat ook achter Jean Valjean aan zit.

De hoofdrollen worden vertolkt door Milan van Waardenburg als Jean Valjean, René van Kooten als alternate Jean Valjean, Freek Bartels als Javert, Vajèn van Den Bosch als Eponine, Ellen Pieters als Madame Thénadier, Yannick Plugers als Monsieur Thénardier, Channah Hewitt als Fantine, Mark Roy Luykx als Enjolras, Michael Muyderman als Marius en Sem Gerritsma als Cosette.

De verwachtingen voor de cast waren hooggespannen, gezien de vele grote namen die hen voorgingen, maar ze hebben deze verwachtingen ruimschoots overtroffen! Het talent van de cast heeft de zaal meerdere keren stil achtergelaten. De vernieuwde Les Misérables is jonger, rauwer en weet je in het hart te raken. Hoewel het decor lijkt te zijn vereenvoudigd (de bekende draaischijf is verdwenen), is niets minder waar. De scènes zijn bijna filmisch en er zijn er een paar die zeer realistisch ogen, zoals de scène in het riool en de zelfmoord van Javert, die echte visuele hoogtepunten zijn.

Milan van Waardenburg, is bekend vanwege zijn optredens in onder andere musicals als Anastasia en Frozen (Duitsland), vertolkt de rol van Jean Valjean. Milan weet vanaf het begin het publiek te betoveren met zijn prachtige spel. Hij brengt zijn personage overtuigend van rauw en verbitterd naar liefdevol en vergevingsgezind. Tijdens het nummer 'Breng hem thuis', dat op de barricade wordt gezongen, klinkt het applaus al uit de zaal nog voordat zijn slotnoot uitgezongen heeft. Jean Valjean is een van de zwaarste rollen ooit geschreven en Milan mag dan ook zeer trots zijn op deze imposante prestatie.

Freek Bartels speelde de rol van Javert in Les Misérables en zijn vertolking van de rechtlijnige en vastberaden Javert was zeer indrukwekkend. Gedurende het verhaal wordt Javert geconfronteerd met zijn groeiende interne conflict en begint hij te twijfelen aan de juistheid van zijn acties. Freek weet deze interne strijd geloofwaardig over te brengen op het publiek en neemt je mee tot aan de dramatische climax van zijn verhaal.

Channah Hewitt geeft een aangrijpende vertolking van Fantine, een moeder die gedwongen wordt tot prostitutie om voor haar dochtertje Cosette te kunnen zorgen. Aan het welbekende lied "mijn droom" weet Channah nog een extra dimensie toe te voegen. Ze weet op een uiterst meeslepende wijze de emoties van Fantine over te brengen op het publiek. Vajen van den Bosch, die de rol van Eponine vertolkt, zingt het kwetsbare nummer "Heel Alleen". Het lied drukt haar eenzaamheid en verdriet uit over haar onbeantwoorde liefde. Vajen weet deze emoties op een prachtige manier te vertolken, waardoor het nummer nog breekbaarder wordt dan ooit tevoren.

Ellen Pieters en Yannick Plugers, die de rollen van de Thenardiers spelen, zorgen voor veel humor in de voorstelling. Ellen wist het publiek regelmatig aan het lachen te krijgen, maar ook Yannick, die voor het eerst een grote hoofdrol speelt, zette een sterke prestatie neer. Sem Gerritsma en Michael Muyderman vertolkten de rollen van Cosette en Marius. Hun liefdesverhaal is een belangrijk subplot in het stuk en staat in contrast met de tragische gebeurtenissen die om hen heen plaatsvinden. Het duet "Mijn hart zingt het uit" is een van de hoogtepunten van de voorstelling en hun chemie op het podium is ontroerend.

Ook het ensemble van Les Misérables is opvallend sterk, een van de scene's waar dit goed in naar voren kwam was tijdens de scène op de barricade. De prachtige lichteffecten en perfecte timing van het ensemble maken een onuitwisbare indruk en maken deze scene’s heel realistisch.

Een ander belangrijk moment die we zeker nog even willen uitlichten is het slotnummer voor de pauze, "Nog een dag". Dit is toch wel een van de meest iconische nummers uit de musical en wordt veel geprezen vanwege de manier waarop het de emoties van hoop en wanhoop van de personages perfect tot uiting brengt. Alle verhalen van de personages komen samen in dit muzikale hoogtepunt. Deze specifieke uitvoering wist emoties los te maken bij het publiek en dat soms een traantje wegpinkt.

Les Misérables is en blijft de musical der musicals en mag dit seizoen absoluut niet gemist worden. De productie is te zien in verschillende grote theaters in Nederland tot en met 12 november.

Door: Jolanda Grutter

Scenefoto's: Johan Persson