Recensie: De schippers van de Kameleon – Van choreo-manie tot kleptomanie (3 sterren)

19 oktober 2022, 15:16 - Redactie

Op 18 oktober jl. ging de musical De Schippers van de Kameleon: Met de Muziek mee in première. Musicalweb reisde af naar de Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden voor een musical voor jong en oud (leeftijdscategorie 6+). De musical is geschreven door Dick van den Heuvel en geproduceerd door Gerda van Roshum van Homemade Productions. Verantwoordelijk voor de regie van de voorstelling is Robin van den Heuvel.

De cast bestaat uit: Alfred van den Heuvel, Calvin Kromheer, David van den Tempel, Sofia Ferri, Sterre Schaasberg en Joris Braster.

De musical vangt aan in het dorp Lenten, 1 ronde straat met leuke witte huisjes en rode puntdakjes. De huisjes zijn tevens losse blokken, waar mee gespeeld word door de 6 acteurs. Het is een ogenschijnlijk simpel decor, maar zit slim in elkaar en is zeer functioneel voor het verhaal. Het verhaal gaat natuurlijk over de tweeling Hielke en Sietse, die voor het raadsel komen te staan door wie het dirigeerstokje gestolen is. Uiteindelijk valt de verdenking op de sinistere dirigent, die nog niet zo lang geleden in het dorp gearriveerd is. Een prachtige rol van Alfred van den Heuvel, die de kinderen en volwassenen vaak aan het lachen krijgt. Jammer dat zijn zang niet altijd goed te verstaan was, maar daar hadden meer spelers last van. Er werd met veel fantasie gespeeld, en zoals de waarzegster, die altijd de waarheid spreekt, zegt: “Fantasie zit in je eigen gedachten”. Het kan dus zomaar gebeuren dat je communiceert met een fluitje, een kaas of een tuba, zoals in het verhaal.

De teksten waren erg goed geschreven. Leuke woordgrappen, woordspelingen en verschillende interpretaties van woorden tijdens dialogen. Hierdoor is de musical ook leuk voor volwassenen.Het publiek, vooral de kinderen, reageerden massaal op het spel van de acteurs. Soms tot oorverdovend lawaai aan toe, maar dat weet je als je naar een familievoorstelling gaat. Het was wel heel vermakelijk om te zien hoe de kinderen op gingen in het spel én is een groot compliment aan de acteurs.

Toch bespeurden we na afloop ook enige teleurstelling. We vonden het erg jammer dat de tweeling Hielke en Sietse door één persoon gespeeld werd. Dus er was géén tweeling en al helemaal niet samen in een bootje. Dat is toch wel precies waar we aan denken, als we terugdenken aan de serie boeken van de Kameleon van vroeger. Door het bij één persoon te houden was het voor publiek soms ook lastig te volgen of Sietse of Hielke op toneel was, ondanks dat er in de kleding accentverschil aangebracht was.

De muziek was heel vrolijk, mooi geschreven en uitgevoerd, met behulp van een muziekband. Twee nummers, met de gehele cast, springen eruit en bezorgen zelfs wat kippenvel. Al met al een leuke, vermakelijke familievoorstelling waar zowel jong als oud van kan genieten.