Recensie: De Komedie over een Bankoverval (4 sterren)

20 oktober 2023, 08:51 - Redactie

Op maandagavond 16 oktober ging de West-End hit De Komedie over een Bankoverval in première in de Goudse Schouwburg in Gouda. De hoofdrollen worden vertolkt voor Buddy Vedder, Suzanna Pleiter, Arie Cupé, Martin van der Starre, Rogier Komproe, Zjon Smaal, Cathelijne de Sonnaville, Joey Schalker en Lars Vaessen. De regie is in handen van Jon van Eerd.

In de eerste akte, en zelfs de eerste zin, word je direct meegenomen in het stuk. De lampen uit en spot aan, waarna snelle woordgrappen volgen. Het tempo ligt hoog en de grappen vliegen om je oren, net als decorwisselingen, snelle reacties en bijzondere verrassingen. Het verhaal wordt direct duidelijk; er gaat een bankoverval gepleegd worden!

Naast het hoofdverhaal van de bankoverval hebben we verschillende kleine verhalen zoals; een liefdesverhaal, een moeder-zoon verhaal, een werknemer-baas verhaal en nog veel meer. Elk verhaal krijgt ruimte op het podium en wordt erg leuk gebracht door de acteurs.

Een scene die de hoofdtoon voert en duidelijk favoriet is onder het publiek, is het verhaal tussen Sammy (gespeeld door Buddy Vedder) en Caprice (gespeeld door Suzanna Pleiter). Wanneer zij naar een date teruggaan naar de kamer van Caprice, komt er een stortvloed aan verrassingen, woordspelingen en "curve balls". Zonder te veel te verklappen, wordt het decor op unieke wijze gebruikt en zien we hoe getalenteerd en goed op elkaar ingespeeld deze cast is.

Dit zet dan ook het begin van de bankoverval, welke na deze scene ook zal beginnen. De bankoverval is uniek, omdat deze gepleegd wordt door o.a. agent Liefjes (Joey Schalker) en boef Picaro (Martin van de Starre). Deze twee karakters maken het verhaal verwarrend, maar door hun contrast ook extra leuk.

Het decor wordt op een geweldige manier ingezet, waarbij we ook te maken krijgen met verschillende perspectieven. We kijken van boven een kantoor in, we zien veraf een stel vallen, maar ook wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van op en af gaan op het toneel door de vele ramen en deuren verwerkt in het decor. Ook zijn er verschillende verstopplekken die erg leuk verwerkt zijn, en die je zeker niet verwacht. Het spel van de cast is goed op elkaar ingespeeld en de zaal komt naar mate de voorstelling duurt, steeds meer los. Het stuk zit goed in elkaar en verwerkt grappen die eerder zijn ingezet, weer op een speelse wijze weer verderop in het stuk. Vooral deze grappen slaan goed aan.

De tweede akte is duidelijker een wat langzamer tempo dan de eerste. Het verhaal wordt in verschillende scenes 'afgemaakt' voor je gevoel. Door creatief gebruik van rekwisieten worden ook tussenscenes erg leuk gebracht. Deze korte afwisselingen, maken de tweede akte wat ongestructureerd, maar wel een akte waarin van alles gebeurt. Deze kleinere scenes met grappen, heeft één scene die er duidelijk uitspringt, waarop de zaal uitbarst in een daverend applaus. Dit is de scene van Lars Vaessen, waarop hij door drie personages te spelen, in z'n eentje een heel verhaal brengt. Een sterk staaltje acteerwerk.

Tussendoor is er af en toe ruimte voor muziek. Dit is meestal door de hele cast op basis van verschillende klanken als kort vocaal intermezzo. Af en toe worden volledige nummers gezongen waarbij er veel changementen op het toneel te zien zijn en je verder genomen wordt in het verhaal.

Cathalijne de Sonnaville die de rol van de moeder van Sammy vertolkt, zet een paar mooie nummers neer. De zang is goed, maar de aandacht gaat vooral naar het toneel. Ook laat Arie Cupé zijn zangkunsten horen. Hij brengt dit, net als zijn rol, erg lief en aandoenlijk. Het einde van de bankoverval is hilarisch en heeft een uniek einde, wat je van tevoren niet kan bedenken. De verschillende verhaallijnen die zijn opgezet, worden allen op bijzondere wijze afgesloten.

De Komedie over een Bankoverval is te zien tot en met 3 maart volgend jaar.

Scenefoto's: AV Fotoreportages