Recensie: Charlie and the Chocolate Factory (3.5 sterren)

13 september 2022, 08:06 - Redactie

Op zondag 11 september was Musicalweb aanwezig bij de première van Charlie and the Chocolate Factory in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De musical heeft, tien jaar na z’n première op West End, nu ook een Nederlandse versie die wordt geproduceerd door de theater Alliatie, een samenwerking van de 17 grootste theaters in Nederland.

Bij binnenkomst wees alles al naar het verhaal, het bekende verhaal van Roald Dahl. Chocola. Overal chocola en een heuse chocoladebar voor de kinderen, je waant je al langzaam in de chocoladefabriek. En wie kent het boek, de films en dit bekende verhaal nu niet? Het verhaal waarin het gaat om ‘the golden ticket’, dagdromen, durven dromen, geluk en ongeluk. Onze nieuwsgierigheid is gewekt, want iedereen kent het verhaal, dus hoe gaan ze het vormgeven?

De wereldberoemde Willy Wonka opent de poorten van zijn mysterieuze chocoladefabriek, maar slechts voor vijf gelukkigen die een gouden ticket weten te vinden. Het is de grootste wens van de jonge Charlie om de fabriek te mogen bezoeken, iets waar hij al jaren van droomt en alles voor over heeft. Maar het gezin van Charlie is arm en de kans op het vinden van een gouden ticket is heel klein. Een schril contrast met de vier kinderen uit de welgesteldere milieus, die zonder veel moeite een gouden ticket weten te bemachtigen. Maar Charlie heeft geluk en vindt het laatste ticket. Samen met de vier andere ticketwinnaars gaat hij op een onvergetelijke reis door de wondere wereld van Willy Wonka’s chocoladefabriek. Wat begon als een rondleiding blijkt echter een test van de eigenzinnige Willy Wonka te zijn, om een waardige opvolger als directeur van zijn fabriek te vinden.

De eerste akte staat centraal rondom de jonge Charlie Bakker, zijn familie en de kinderen die allen een ‘gouden ticket’ vinden. Er is een sterkte kindercast en de jonge Charlie wordt tijdens de première gespeeld door Noah Fontijn. Wat een jong musicaltalent deze Noah. Pure energie, focus, enthousiasme, fonkelende ogen en fantastisch zang en spel.

De tweede akte staat centraal rondom de fabriek, Willy Wonka, die wordt gespeeld door Remko Vrijdag en de gebeurtenissen die de families (met uitzondering van Charlie en opa) die hen in de fabriek overkomen. Remko Vrijdag is Willy Wonka, op zijn manier. Het is geen excentrieke Johnny Depp, maar zichtbaar meer gebaseerd op Gene Wilder, die Willy Wonka vertolkte in 1971. Met een bepaalde ontspanning, rust, humor, mysterieuze kant vertolkt Remko Vrijdag zijn rol. Geboeid blijf je er naar kijken, want wat komt er nog meer? Ook komen in de tweede akte de oempa loempa’s in het verhaal voor. Niet alleen wij, maar zeker vooraf hoor je alle kinderen zich afvragen ‘hoe gaan ze de oempa loempa’s uitbeelden? We moeten zeggen, het was een mooi bedacht beeld, maar het voldeed niet aan onze fantasie. Of was het de verwachting? Tijdens de voorstelling hebben we onze verwachting iets moeten bijschaven, maar daar kunnen we onze fantasie goed voor gebruiken. Het is anders dan we hadden verwacht, of gedacht? Maar wát hadden we dan verwacht. Dat is lastig te zeggen. Dat is overigens wel het mooie aan deze voorstelling, dromen, durven dromen, fantasie, fantasie aanvullen en zeker je fantasie gebruiken. Want er wordt veel aan je verbeelding overgelaten!

Het decor wordt optimaal gebruikt, maar voelt soms wat ‘geknutseld’ aan. Het is een sterkte cast, maar ergens hebben we het gevoel dat ze nog even de tijd nodig hebben om op elkaar in te spelen. Het orkest staat onder leiding van Jeroen Sleyfer en het is een feest om een live orkest te horen. Regie is onder leiding van Jasper Verheugd en choreografie onder leiding van Pim Veulings. De mannen zijn zeer creatief te werk gegaan, hebben er veel uit weten te halen, maar zoals we eerder al schreven, ergens voelt het nog alsof er nog iets meer op elkaar ingespeeld moet worden. Al met al is het een vermakelijke voorstelling, waarin je verbeelding moet spreken, maar die past bij jong- en oud.

Door: Ragna Wetzels

Scenefoto's: Margot de Heide / Studio Flabbergasted