Recensie: Blind Date – Swipe naar rechts (4 sterren)

11 oktober 2022, 19:12 - Redactie

Hoe vind je in deze tijden van digitalisering nog een partner? Kom je die zo maar tegen in het echte leven of ga je op zoek op internet en allerlei dating apps? En hoe presenteer je jezelf dan op die apps? Je wil natuurlijk wel de beste profielfoto van jezelf schieten, je beste eigenschappen opsommen en die nèt-wat-mindere eigenschappen zo rooskleurig mogelijk voordoen. Maar laat je dan nog wel je ware ik zien of slechts een gepimpte versie van jezelf?

Op die vragen is de nieuwe Nederlandse musicalcomedy Blind Date gebaseerd, die op 10 oktober 2022 in het DeLaMar Theater in Amsterdam in première ging. Het vertelt het verhaal van Bob (Freek Bartels) en Jenny (Brigitte Heitzer), die grootse moeite hebben om een partner te vinden (en te houden). Op datingapp “Flinder” komen ze alleen maar vreemde types tegen, al moet gezegd worden dat ze beide zelf ook enigszins bijzonder zijn. Dus worden ze opgegeven voor een blind date bij “Cupido’s Pijl”.

Vooraf zijn er vragenlijsten met liefst 500 vragen ingevuld die een 100% match zouden moeten opleveren. Maar dat blijkt nog te bezien. Gastvrouw Roos (Sanne Franssen) blijkt een enorme tang en is degene die volgens eigen zeggen de “liefdescode” heeft gekraakt. Enige dat Bob en Jenny hoeven te doen (of zelfs mòeten doen) is het diner uitzitten van het eerste drankje tot de laatste koffie. Liefde gegarandeerd?!

De drie acteurs zijn stuk voor stuk fantastisch gecast. Ze zijn zo op elkaar ingespeeld dat de energie van het podium spat. De timing is zo strak en scherp dat het en lieve lust is om naar te kijken en te luisteren. Alle rollen zijn allemaal even komisch. Freek Bartels als de onhandige, licht autistische Bob, Brigitte Heitzer als de neurotische Jenny en Sanne Franssen als Roos. De laatste schakelt ook nog eens moeiteloos van typetje naar typetje, waardoor bijrollen overbodig zijn. Hun stemmen kleuren perfect bij elkaar zoals in meerdere nummers te horen is en Freek Bartels’s grote solo waarin hij meerdere musicals op de hak neemt, verdient èn krijgt een groot applaus.

Eveneens drie uitstekende musici spelen de fijne score van dit stuk. Het gevaar van een nieuwe musical schuilt er in dat de muziek nog niet bekend en bewezen is, maar daar hoeft schrijver Sam Verhoeven zich geen zorgen over te maken. Ze liggen allemaal even goed in het gehoor. De teksten van Allard Blom zijn heerlijk komisch en al voelde de scène van de escape room wat “gezocht” aan, verder is het script heerlijk over-the-top; op de goede manier.

Daarnaast is het knap hoe de regie van Joep Onderdelinden en choreografie van Ivo Chundro zo zijn opgebouwd dat het volstrekt logisch lijkt dat Bartels en Heitzer geen moment last lijken te hebben van de hun opgelegde beperking (we zullen deze “spoiler” hier niet verklappen). De zaal was hoorbaar zeer enthousiast over deze voorstelling. Veel applaus dus ook voor De Theater BV als producent van deze nieuw ontwikkelde voorstelling.

Blind Date is een avond uit met hier en daar wat herkenning voor daters, veel herkenning voor musicalliefhebbers, maar bovenal gegarandeerd plezier voor alle comedy liefhebbers. De voorstelling is te zien tot en met 23 december.

Scenefoto's: Annemieke van der Togt