Recensie: Bat out of Hell door René van Kooten en Tessa Sunniva van Tol (4 sterren)

11 februari 2023, 12:47 - Redactie

Op vrijdagavond 10 februari bezochten we Bat out of Hell, gezongen door René van Kooten en Tessa Sunniva van Tol. Marvin Lee Aday is een zanger, een verhalenverteller, een acteur en Meat Loaf is de rol van zijn leven. In de nagedachtenis van de in 2022 overleden rockster brengt Legendary Albums Live een theateradaptatie van Meat Loafs meest succesvolle plaat, Bat Out of Hell, welke wereldwijd 43 miljoen keer verkocht werd.

Rene van Kooten brengt in zowel presentatie als zang een overtuigende Meat Loaf, inclusief maniertjes, stemgebruik en.. rode zakdoek. Ondanks dat we een duidelijke Meat Loaf sound horen, zijn wij ook blij dat Rene’s warme stemgeluid niet verloren gaat. Tessa Sunniva presenteert zich als een ware rockchick en is een waardige opvolger van Ellen Foley.

We maken tijdens de voorstelling kennis met verschillende personen in het leven van Meat Loaf die vertellen het tragische maar bewonderenswaardige verhaal over wie Marvin Lee Aday was en hoe Meat Loaf geboren is. Rollen zijn weggelegd voor ouders, jeugdvriend, componist van Bat Out of Hell Jim Steinman, journalist Kees Baars, Angela Groothuizen, Karla DeVito (bekend van de legendarische video van Paradise by the Dashboard Light en echtgenote, Deborah Gillespie.

Deze personages leveren anekdotes die muziek van Bat Out of Hell volume 1, 2 en 3 met elkaar verbindt en worden vertolkt door Rene en Tessa die naast het zingen, deze personages ook overtuigend en met aandacht weten te brengen zonder dat de focus op de muziek verloren gaat. Een leuke verrassing zijn de uitstapjes naar andere muziek, musical Hair waar Meat Loaf in gespeeld heeft. De muziek van Bonnie Tyler, waar Jim Steinman muziek voor heeft geschreven en solo werk van Ellen Foley komen voorbij.

Bat Out of Hell Live is een spectaculaire presentatie waarin alle geliefde muziek voorbij komt. Maar, het is ook een verhaal waarin je ook kennismaakt met de persoon achter Meat Loaf. Een zanger, een verhalenverteller, een acteur die zich verstopt in de spotlight. Bat out of Hell is nog te zien tot en met 3 juni in een groot aantal theaters.

Door: Romy Hidding

Scenefoto's: Carla Gorter