Hij wou zo graag La Cage Aux Folles spelen in Gent en op 7 december gaat dat gebeuren, want dan staat Koen Crucke met zijn collega’s in Capitole Gent.
Woensdagavond was Koen als Zaza nog te gast bij Gert Late Night en zaterdagmiddag is hij als zichzelf op de Gentse Cultuurmarkt. Tussen 14.00 en 16.00 uur vind je hem op de stand van Deep Bridge, waar hij uitleg geeft rond de nieuwe theaterproductie. “Ik ben blij dat we na onze doortochten in Theater Elckerlyc te Antwerpen, een uitstap doen richting Capitole Gent. De perfecte locatie voor dit stuk.”
Tijdens een ontbijt voorzien van bubbels, maakte de cast begin deze week kennis met het script en het decor. Op woensdag 16 oktober gaat La Cage Aux Folles in de Antwerpse Elckerlyc in première.
Bij het lezen van het script werd Koen Crucke regelmatig overmand door emoties. “Hier zit ik al maanden op te wachten. Ik droom er al mijn leven lang van om één keer in mijn leven zo’n rol te kunnen spelen. Na het telefoontje van Stany Crets een jaar geleden, ben ik de dagen beginnen aftellen. Het is de eerste keer dat ik één jaar ouder wou zijn, want zoveel goesting heb ik in deze uitdagende rol, die mij dwingt om zoveel mogelijk kleurschakeringen van mezelf te laten zien”, zegt Koen.
“Als ik die pruik opzet, mijn kleedje aantrek en mij schmink, dan word ik precies iemand anders. Ik begrijp die travestieten. In het dagelijkse leven zijn dat gewone jongens, maar als die als ‘Cagelles’ op het podium staan, gebeurt er iets bijzonder en veranderen die compleet. Ja, dit zijn de mooie momenten van het leven en ik ben zo dankbaar dat ik dit mag doen, samen met een sterrencast: Johny Voners, Greet Rouffaer en Stany als regisseur, dat zijn cadeautjes die je krijgt. Ik wil niet oud worden en mij zeker niet oud voelen. Ik ben geen 25 meer, wel 67, maar eerlijk gezegd voel ik mij veel jonger en stukken als ‘La Cage Aux Folles’ houden mij ook effectief jong”.
Niek Kortekaas, verantwoordelijk voor het decor, telt in spanning af naar de repetities en première. “Zoals je kan zien op de maquette werken we straks met een stopdoek voor het orkest, dat in volle bezetting op het podium staat. We hebben 2 showtrappen die we kunnen switchen en voor het eerst hebben we, in de Elckerlyc, onze stage verlengd en uitgebouwd boven de stoelen, waardoor we meer contact hebben met het publiek en op gelijke hoogte met hen kunnen spelen. Het wordt nog een race tegen de klok om alles tijdig klaar te krijgen, maar uit ervaring weten we dat het goedkomt.”