Zes meter hoog, 1100 kilo zwaar en bestuurd door 13 man. King Kong is zeker geen doorsnee Broadway ster. Ik was een van de gelukkigen die op Halloween dit enorme spektakel mocht aanschouwen.
De show is al bijna 10 jaar in ontwikkeling en heeft al meer dan 35 miljoen dollar gekost. De lyrics zijn geschreven door Australiër Eddie Perfect en de score door Engelsman (met een vrij Nederlandse naam) Marius de Vries (La La Land). De hoofdrollen worden gespeelde door Christiana Pitts (A Bronx Tale), Eric William Morris (Mamma Mia) en Erik Lochtefeld (Misery).
Zal King Kong opnieuw de harten van zijn fans veroveren? Raakt New York in de ban van dit onbegrepen monster? Ik ben bang van niet. Alles lijkt groter te willen worden. Iedereen kent de muppets uit Avenue Q, de paarden uit War Horse, de volledige savanne van The Lion King en nu dus een gigantische gorilla.
10 man op het podium die met man en macht aan touwen trekken om de aap te laten bewegen en 3 man achter de knoppen die zijn gezicht besturen. Het is werkelijk prachtig om te zien. De ooh’s en aah’s klinken vanuit alle hoeken. Iedereen houdt zijn adem in als de gorilla voor het eerst het theater op loopt, brult en vecht.
Maar dat is het dan ook wel… Het script, de kostuums, het acteerwerk… Het is allemaal een beetje mwah helaas. Enkele melodieën zijn blijven hangen, maar niets trekt echt de aandacht. De lyrics zijn niet heel goed en de choreografie ongemakkelijk. De eerste 30 minuten lijken eeuwig te duren en iedereen zit met dezelfde vraag in zijn hoofd: ‘’waar blijft de aap?’’
De show presenteert zichzelf als een comedy. Maar het publiek lacht meer uit beleefdheid. Toch zit je de hele voorstelling op het puntje van je stoel. Wat zal King Kong nu weer doen? Waar gaat King Kong nu weer heen? De rest is niet belangrijk. Ik schat het in op een jaar. De bussen zullen vanuit the Mid-West komen om de legende te aanschouwen, maar een tweede keer terug komen is niet nodig.
Louka Hakvoort is 20 jaar en woont een jaar als Au Pair in Amerika. Eind januari gaat ze (helaas) weer terug naar Nederland. Ze woont op een uur afstand van New York City en woont vrijwel iedere zondag een musical/theaterstuk bij. Haar lievelings musicals zijn Les Miserables, the Book of Mormon, Heathers en Soldaat van Oranje. Speciaal voor Musicalweb.nl schrijft ze over haar ervaringen in de reeks #lifeonbroadway.