Onder veel musicalliefhebbers stond de musical Dear Evan Hansen al lange tijd op het verlanglijstje en op maandagavond 16 juni ging deze veelgeprezen musical eindelijk in première in theater DeLaMar.
De musical vertelt het verhaal van Evan, een jongen met sociale angsten die het niet gemakkelijk heeft, zowel thuis als op school. Wanneer door een toevallige samenloop van omstandigheden wordt aangenomen dat hij de beste vriend was van zijn overleden schoolgenoot Connor, is dit voor Connors ouders enorm tot steun. Evan wordt ineens ook populair bij de rest van zijn school en bloeit op, maakt nieuwe vrienden en wordt ineens door iedereen gezien en gewaardeerd. Ineens hoort Evan erbij.De vraag is alleen of hij dit in stand kan houden, want eigenlijk was Connor juist helemaal niet zijn vriend; integendeel… Een musical over ouderschap, gezien worden en erbij horen. En hoe hou je je staande in een tijd waarin de impact van social media enorm is en je populariteit (of het ontbreken daarvan) in een oogwenk kan veranderen?
Prinses Laurentien met de cast van Dear Evan Hansen
Het is prijzenswaardig dat MediaLane en Stichting Theateralliantie deze niet bij het grote publiek erg bekende musical, naar Nederland halen. Tevens is het lovenswaardig dat zij durven te kiezen voor veel relatief nieuwe namen in de cast. Het stuk vraagt daar wellicht ook om, gezien de leeftijd van een groot deel van de hoofdpersonen.
Ze zijn hier echter ogenschijnlijk moeiteloos in geslaagd. Zonder uitzondering zetten de jongeren een sterke prestatie neer. Vooral Lisa Schol als Zoë Murphy en Pepijn van den Berg als Connor Murphy zetten mooie gelaagde rollen neer met als hoogtepunt Schols Requiem. Dave Rijnders als Jared Kleinman brengt met perfecte timing en gevoel voor humor af en toe een welkome komische noot.
De absolute ster van de cast is echter Ward van Klinken, die de zware titelrol van Evan Hansen vertolkt. Hij staat vrijwel continu op het toneel en verliest geen moment aan focus. Zijn stem is vol en krachtig, maar ook dun en kwetsbaar in de hoogte — precies passend bij het personage. Hij krijgt al meteen na zijn eerste solo Zwaaien tot het pijn doet een meer dan verdiend ovationeel applaus. Deze complexe rol met al zijn gelaagdheid, autistische trekjes en breekbaarheid weet hij tot in de finesses neer te zetten. Nergens wordt het overdreven of karikaturaal en hij weet dit tot de allerlaatste noot vol te houden.
Ook het oudere deel van de cast verdient lof. Met name Marlijn Weerdenburg, die als Evans moeder vooral vocaal uitblinkt. Deze hardwerkende vrouw die daardoor af en toe het contact mist met haar gecompliceerde zoon wordt door haar gevoelig en waarachtig neergezet. Op haar beste solo moeten we bijna tot het eind wachten. Zo groot / zo klein is een prachtige ballad waarin ze haar liefde voor haar zoon bezingt en hem het vertrouwen geeft dat zij er altijd voor hem zal zijn. Menige traan werd weggepinkt in de zaal bij dit nummer.
De eerste akte komt sterker over dan de tweede die meer leunt op dialogen en minder kan leunen op de pakkende nummers uit de eerste akte. Een wat meer afwisselend en uitgebreider bühnebeeld had hier kunnen helpen. Gedurende het hele stuk zien we een houten podium en een (gedeeltelijke) houten horizon; waar overigens het orkest wel fraai doorheen te zien is. Af en toe een gevarieerder beeld door gebruik van intiemer licht of een huiselijker setting had een afwisselender beeld opgeleverd en de aandacht beter vastgehouden. Zelfs de natuurlijk aanvoelende vertaling van Danny Westerweel kan niet helemaal voorkomen dat er in de tweede akte daardoor wat minder vaart heeft.
De projecties zijn echter een prachtige toevoeging en illustreren treffend de razendsnelle ontwikkelingen op social media. Extra bijzonder is dat hier ook beelden van fans van Dear Evan Hansen worden gebruikt, die MediaLane via social media heeft opgeroepen te delen.
Ondanks deze kleine kanttekeningen zijn verhaal, muziek en cast ijzersterk en verdienen zij een groot publiek. Dear Evan Hansen is een voorstelling die je dit seizoen echt gezien moet hebben. Niet in de laatste plaats om je te vergapen aan het aanstormend talent dat hier laat zien wat voor belofte voor de toekomst zij zijn.
Door: Henk Renting
Castfoto's: Musicalweb
Scenefoto's: Set Vexy