Recensie: Verrassende Harmonie is bovenal beleving (3.5 sterren)

10 juli 2023, 18:52 - Redactie

In het Wilminktheater in Enschede ging op 9 juli de voorstelling Harmonie in première. Musicalweb was er bij en meldde zich net als alle andere bezoekers niet in het Theater, maar in het naastgelegen Muziekcentrum. Gevraagd was een plantje mee te nemen wat men in groten getale had gedaan.

Al vanaf binnenkomst wordt de bezoeker namelijk meteen meegenomen in het verhaal. Je komt speciaal voor het afscheid van dirigent Herbert van de plaatselijke Harmonie. Dit wordt vanaf het begin meteen zo overtuigend gebracht dat je bijna vergeet dat dit bij de voorstelling hoort. Na een bijzondere tocht door het theater komt het publiek uit in de zaal van het Wilminktheater. Vanaf dat moment is de voorstelling al in volle gang.

Alle deelnemers van de Harmonie stellen zich stuk voor stuk verder voor en Dirigent Herbert (John Buijsman) wordt als bij een surpriseparty de zaal binnengeleid en verrast met dit “afscheidsconcert”. De nieuwe voorzitter (Remko Vrijdag) stelt vervolgens de nieuwe dirigent Kim-Myung Lee (Paul Rigter) voor. Deze blijkt voor veel chaos te zorgen binnen het orkest. Uiteindelijk raken ze hun instrumenten, repetitieruimte en al het geld van de vereniging kwijt. Dat lijkt het einde van de Harmonie, maar niets is minder waar. Het is mooi om te zien dat men elkaar weer vindt en de vereniging er weer sterker uit komt.

In het begin moet het verhaal even opstarten. Doordat er geen duidelijk ‘begin’ is van de voorstelling, duurt het even voordat je wordt meegenomen. Het samenspel tussen alle acteurs en actrices is goed, maar het voelt alsof ze er in moesten komen. De eerste helft van de voorstelling kabbelt soms wat voort, maar de humor die er in zit komt gelukkig goed over.

De tweede helft van de voorstelling gaat een stuk soepeler. Er zijn veel rake grappen over de huidige woke-cultuur die door de zaal goed worden ontvangen. De monoloog van Diede (Juul Vrijdag) krijgt terecht tussendoor een aantal keren applaus. Daarnaast zet Julia van der Vlugt een mooi gevoelige Tess neer, de dochter van dirigent Herbert.

Het einde wordt prachtige ingezet door een lied, gezongen door Ruth (Marnel de Rooij), waarbij ze zichzelf op accordeon begeleidt wat mooi over gaat in een stuk waarin het hele orkest mee doet. Overigens spelen meerdere castleden daadwerkelijk mee in het orkest, wat de geloofwaardigheid van het stuk alleen maar ten goede komt.

Ben je toe aan een komische voorstelling en ben je wel eens in voor “iets anders”? Dan zit je bij de Harmonie goed! Het hele stuk is mooi neergezet en volledig aangekleed door het Wilminktheater waarbij uitgebreid gewerkt is aan het verhaal en de beleving. Het ensemble bestaat uit acteurs die medewerkers van het Wilminktheater spelen en door het hele verhaal verweven zijn. Dit zorgt ervoor dat zowel binnen als buiten de zaal alles door elkaar lijkt te lopen. De verkoop van lootjes in de pauze en de tombola achteraf door diezelfde acteurs (om de verenigingskas van de harmonie te spekken) dragen daar zeker ook aan bij.

Deze voorstelling is weer eens iets anders en wellicht ook niet steeds wat je verwacht. Het is dan ook fijn weer écht eens verrast te worden in het theater!

Harmonie is nog te zien tot en met 22 juli in het Wilminktheater in Enschede.

Door: Anne Olde Hartmann en Henk Renting