Recensie: Titanic de musical (4 sterren)

25 november 2021, 22:59 - Redactie

Afgelopen zondag vond de galapremière van Titanic de musical plaats in theater Kunstlinie in Almere. De musical behoort met meer dan 800 voorstellingen op Broadway en vijf Tonys, waaronder Beste Musical en Beste Muziek, tot de grootste musical successen van het afgelopen decennium. Titanic verteld het verhaal van de laatste dagen en uren van dit legendarische schip. In de musical spelen René van Kooten, Mariska van Kolck, Han Oldigs,Dennis Willekes, Wieneke Remmers, Bert Simhoffer, Marcel Visscher, Richard Spijkers en Marijn Brouwers. Met een script van Peter Stone en muziek en teksten van Maury Yeston. De Nederlandse vertaling is van de hand van Daniel Cohen en de regie door Paul van Ewijk.

De opening is gelijk al heel sterk, het nummer “vaar door” zorgt meteen voor kippenvel en zet iedereen direct op het puntje van zijn stoel. De meerstemmigheid van het ensemble in combinatie met het briljante live-orkest (onder leiding van Steven van Gool en Anke Piersma) is werkelijk fantastisch. In de eerste akte leer je vooral iedereen kennen. Het verhaal van zes mannen die aan boord werken en drie meisjes die naar Amerika willen emigreren. Ook het klassenverschil dat in het begin van de twintigste eeuw enorm speelde, komt aan bod. De tweede klassers die vooral bij de eerste klas willen aansluiten. Alice Beane (gespeeld door Wieneke Kolpa) kruip moeiteloos in deze rol en zorgt voor menig grappige momenten als ze toch weer stiekem aansluit bij de rijkste passagiers om mee te dansen op het dek.

Het abstracte decor zit heel inventief in elkaar. Zo is het een grote stellage van trappen, maar als de bovenkant opgetakeld wordt ontstaat daar de brug van het schip waar de kapitein Edward J. Smith (Richard Spijkers), de reder Bruce Ismay en de ontwerper van het schip Thomas Andrews elkaar tot wanhoop drijven. De onderkant schuift open waardoor de stoker Frederick Barret en de 3e klassers zichtbaar worden. De frivole Kate MCGowan droomt samen met de andere Kates en 3e klassers van een nieuw leven in Amerika. Het personeel en vooral de rol van Dennis Willekes, als hofmeester Henry Etches wordt met zoveel humor ingevuld, hij weet zich moeiteloos te manoeuvreren door alle klassen van de gasten en neem op geheel eigen wijze afscheid van zijn trouwe passagiers wanneer blijkt dat de Titanic niet meer te redden is.

Iedereen weet al wat er gaat gebeuren als de matroos naar de nok geheven wordt. De muziek zwelt steeds meer aan en steeds meer stemmen voegen zich. “IJsberg!” En dan een oorverdovend kabaal. De spanning is voelbaar in de zaal als iedereen beseft dat de ijsberg geraakt is. Het schip blijkt niet bestendig tegen de enorme ijsberg en door een inschattingsfout van de kapitein is de hele flank open gescheurd en onherstelbaar beschadigd en dan komt het besef dat de Titanic zal zinken. De gasten worden gewekt en langzaam komt het besef dat er niet genoeg sloepen zijn voor alle passagiers en vrouwen worden gescheiden van hun man. Een hartverscheurend moment als het echtpaar Straus (gespeeld door Mariska van Kolk en Han Oldigs) besluit samen achter te blijven, hun berusting in hun lot bezegeld met een glas champagne. Dat was echt het kippenvel moment van het stuk.

Opeens valt een gigantisch doek omlaag met daarin alle namen van de overledenen van de Titanic en daarvoor staan de overlevenden… het is zo klein en indrukwekkend als ze alle feiten opnoemen rondom deze ramp…. Het oorverdovende geluid van duizenden mensen in het ijzige water en dan ineens stilte… het stuk eindigt weer met het kippenvelstuk waarmee ze begonnen.

Door: Loes Berends

Castfoto's: Musicalweb.nl

Scenefoto's: Roy Beusker