Recensie: The Prom is een feestje! (4 sterren)

27 september 2022, 19:00 - Redactie

Op 26 september ging in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam de nieuwe musical The Prom in première onder grote belangstelling van bekend Nederland. Hulde aan De Graaf en Cornelissen Entertainment voor het naar Nederland halen van deze productie. Ons land is pas het tweede land buiten de V.S. waar deze feel-good musical is te zien, al zullen veel musicalliefhebbers ook de uitstekende filmversie met o.a. Meryl Streep, Nicole Kidman en James Corden wel kennen.

De musical vertelt het verhaal van lesbische Emma die haar vriendin mee wil nemen naar het eindejaarsbal (“Prom”) van haar school. Echter steekt de ouderraad in het conservatieve stadje hier een stokje voor, omdat gevonden wordt dat dit alleen aan traditionele jongen-meisje stelletjes is voorbehouden. Als vier narcistische musicalacteurs hier lucht van krijgen, zien zij hierin de kans om hun imago flink op te vijzelen. Ze reizen af naar de school van Emma om daar op flamboyante wijze en met nogal wat bombarie te zorgen dat Emma haar prom krijgt, maar zijzelf vooral hun positieve media-aandacht.

Klinkt als zware kost, maar niets is minder waar. Al is het hoofdthema serieus; er valt veel te lachen in deze musical. De vertaling van Jurrian van Dongen is er één met veel humor, sarcasme en zelfspot. Sommige grappen evenaren zeker de humor van Forbidden Musicals, waarin musicalartiesten hun eigen vak en genre op de hak nemen.

Maar met een goede vertaling ben je er niet; je hebt ook nog acteurs nodig die deze goed weten “te brengen”. Dat zit wel goed in deze productie. We zien een geweldige Pia Douwes (Dee Dee Allen) die ook op vocaal gebied weer helemaal terug is na haar stemproblemen van enige tijd terug. Dennis Willekens (Barry Glickman) is een heerlijke over-the-top gay musicalacteur met een klein hartje. Joke de Kruijf (Angie Dickinson) zien we terug als de net-niet gevierde musicalactrice met een mooie verwijzing naar Fosse’s Chicago en Barry Beijer (Trent Oliver) steelt o.a. de show als aanvoerder van een energiek dansnummer na de pauze. Elk van deze hoofdrolspelers heeft genoeg ruimte om hun humoristische kant te laten zien en daarnaast één of meerdere nummers om even echt in uit te pakken. Ook Wieneke Remmers (Mrs. Green) overtuigt als de conservatieve voorzitter van de ouderraad.

Maar de èchte ster van de avond is toch wel Juliëtte van Tongeren (Emma). Ondanks alle ervaren musicalartiesten in deze productie voert zij met haar ontwapenende energie en enthousiasme deze cast wat ons betreft aan. Van een groot dansnummer tot gevoelige ballads; ze zingt ze moeiteloos en het is niet moeilijk om meteen van haar te gaan houden. Hoogtepunten zijn “Mag ik deze dans van jou” en het nummer waarin Emma met gitaar in haar slaapkamer online aan de wereld toont wie ze is en wat voor eenvoudige wens ze heeft. Vooral dat nummer is prachtig klein en eenvoudig geënsceneerd, maar daardoor juist zo indringend en betekenisvol gebracht. Als je niet al had gemerkt dat ook het ensemble in deze musical van hoge kwaliteit is, dan kun je er na dit nummer niet meer omheen. Men lijkt ook in andere nummers geen enkele moeite met de energieke regie en choreografie te hebben.

Hoewel het geluid in vooral de uptempo nummers (misschien door onze plaats in de zaal?) wat “wollig” was en daardoor de verstaanbaarheid wat minder; kunnen we deze musical alleen maar aanbevelen.

Niet alleen voor Emma geldt: The Prom is een heerlijk feest dat je niet mag missen!

Scenefoto's: Roy Beusker en Annemieke van der Togt