Recensie: Sweeney Todd houdt je in de greep

22 mei 2016, 21:34 - Redactie

Op zondagmiddag was Musicalweb.nl bij de laatste try-out van Sweeney Todd in theater Het Zonnehuis in Amsterdam. Deze Sondheim klassieker vertelt het verhaal over Benjamin Barker, een onterecht veroordeelde barbier die terugkeert naar Londen en op zoek is naar wraak op rechter Turpin. Eenmaal terug in Londen ontmoet Todd mevrouw Lovett, de eigenaresse van een bakkerswinkel die bijzonder slecht loopt.

Al redelijk snel komen de twee tot een bizarre samenwerking; Sweeney vermoordt zijn klanten en zij verwerkt ze vervolgend in haar pasteitjes die erg gretig aftrek nemen.

Voorafgaand aan de try-out op zondagmiddag werd er een korte inleiding gegeven door Koen van Dijk. Hij gaf onder andere uitleg over het ontstaan van Sweeney Todd, aangevuld met enkele persoonlijke anekdotes over zijn weg naar het theater, zijn liefde voor Sondheims musicalhit en zelfs over zijn persoonlijke ontmoeting met Stephen Sondheim. Helaas worden niet alle voorstellingen voorzien van een persoonlijke inleiding, het is een mooie toevoeging.

sweeney_todd_koen_van_dijk

Bij de proloog werd direct de toon gezet; Je waande je in het 19de-eeuwse Londen. Deze imponerende ballade begeleid je door de gehele voorstelling en vertelt je het verhaal van Sweeney Todd. René van Kooten hield ons in de greep als de duistere doch zeer charmante Sweeney Todd. Zijn bloedstollende en beheerste spel en zang doen Sweeney volledig tot zijn recht komen.

Mevrouw Lovett, gespeeld door Vera Mann, is grappig, aandoenlijk en tegelijkertijd doodeng. Vera brengt deze rol erg goed, qua zang en spel tot in de kleinste details! Mitch Wolterink speelde de onschuldige Tobias, geknipt voor deze rol.

Marjolein Teepen was te zien als de bedelares. In het begin van het verhaal is deze rol nog relatief klein. Desalniettemin verrassend hoe Marjolein voortdurend erg goed in haar rol blijft. Op het moment dat haar rol zich ontvouwd aan het einde van de musical laat ze muzikaal krachtig van zich horen.

SweeneyTodd 32©BobBronshoff

Tijdens de voorstelling vult Het Zonnehuis zich met de heerlijke geur van verse pasteitjes. De tweede helft is een snel spektakel van realistisch doorgesneden kelen tot een voor Sweeney uiteindelijk dramatisch einde.

Het charmante Zonnehuis is perfect voor deze voorstelling waarbij het prachtige kartonnen decor ontworpen door Eric Goossens zich om de gehele de zaal heen begeeft. De acteurs lopen op loopplanken rondom en door het publiek heen waardoor de intimiteit van de theaterzaal optimaal tot z’n recht komt. Overigens had zelfs de bar een toepasselijk plakje 'begrafenis cake' voor bij de koffie.

Sweeney Todd is nog te zien in Het Zonnehuis tot en met 20 juni.

sweeney_todd_1

sweeney_todd_2