Recensie: Spring Awakening in DeLaMar West (5 sterren)

28 juni 2021, 20:37 - Redactie

Op zondag 27 juni ging in DeLaMar West te Amsterdam de musical Spring Awakening in première. De première was, vanwege de COVID-19 maatregelen, verspreid over drie verschillende voorstellingen (vrijdagavond en twee voorstellingen op zondag).

Deze met maar liefst 8 Tony's bekroonde musical is dit jaar weer in een nieuw jasje gestoken en geregisseerd door Koen van Dijk. De musical is gebaseerd op een toneelstuk geschreven door Frank Wedekind. Het verhaal speelt zich af in Duitsland eind 19e eeuw. Jongeren willen zichzelf en hun seksualiteit op allerlei manier ontwikkelen en ontdekken. Zij zijn onderworpen aan de regels die de volwassenen opleggen zoals de ouders, de leraren en de kerk. Thema's als kindermishandeling, misbruik, homoseksualiteit, zelfmoord en abortus zijn thema's die worden behandeld in de verschillende verhaallijnen. Ze worden ondersteund door fijne rocknummers.

Het decor is heel simpel gehouden. Het theater bevat een laag podium, waar het publiek in een U-vorm omheen zit. Het voelt heel intiem en bij sommige scenes wordt het zelfs wat ongemakkelijk om zo dichtbij de spelers te zitten. Het rauwe, vrije karakter van de voorstelling komt goed tot zijn recht op deze manier. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van houten stoelen en hangen er twee christelijke posters met het thema "verleiding" boven het toneel.

De hoofdrollen Wendla en Melchior worden gespeeld door Sterre Verschoor en Dave Rijnders. Sterre opende het stuk met het prachtige "Mama who bore me". Vanaf dat moment word je meteen achterover gedrukt. Wat een vocaal talent. Ditzelfde geldt voor Dave. Hij speelt het stuk op voortreffelijke wijze en heeft een fijne, warme stem om naar te luisteren. Juul van de Laar die Moritz speelde viel ook op. Deze jongen moest tijdens heftige scenes nog een paar pittige nummers zingen wat hij uiterst professioneel en goed deed. Hij zette een overtuigende rol neer en wist te emotioneren.

Ad Knippels en Wieneke Remmers speelde de verschillende volwassenen in het stuk, zoals de leraren, de arts en de ouders. Ze wisten makkelijk van de een naar de andere rol te gaan en ondanks dezelfde kleding en personen wist je meteen dat het om een ander karakter ging dan in de scene ervoor.

De jongeren samen waren geweldig in de koorstukken. Een prachtige, volle klank wat weer overging naar heel klein en kwetsbaar. Naast de zenders die ze droegen, zongen ze daarnaast nog met handmicrofoons waardoor de nummers er nog meer uitsprongen. De nummers werden begeleid door een klein orkest.

Doordat de controversiële thema's zo rauw en puur worden besproken, komt dit echt bij het publiek binnen en word je geroerd. Aan het eind gaan de kostuums uit de 19e eeuw uit en komen hier hedendaagse kleding voor in de plaats. Gelukkig is de tijd veranderd en mogen jongeren zichzelf, de wereld en ook hun seksualiteit ontdekken. Echter blijven de onderwerpen tot op de dag van vandaag gevoelig en met deze gedachte loop je dan ook de zaal uit. Weggeblazen door de pas afgestudeerde talenten.

Spring Awakening is nog tot en met 18 juli te zien in DeLaMar West.

Door: Martine Fransen-Nijland

Scenefoto's: Neeltje Knaap