Recensie: Showponies 2: De bonte Alex Klaassen revue (3.5 sterren)

8 oktober 2019, 11:14 - Redactie

Maandagavond 7 oktober beleefde Showponies 2 haar première in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Na het succes van de vorige reeks staat Alex Klaasen nu binnen een jaar na de laatste voorstelling weer in het theater met wederom zijn eigen versie van de revue. De voorstelling is mierzoet aangezet wat al meteen in de foyer begint met het publiek dat in roze tinten gekleed is, diverse typetjes en feestelijke aankleding (ja, zelfs tot op het toilet). MORE Theater Producties weet elke première weer tot een feestje te maken.

Voor de pauze wordt het publiek een bonte verzameling van sketches en liedjes voorgeschoteld. Hierbij vallen vooral de liedjes op. Zowel gevoelig als “over the top” grappig, Alex Klaassen beheerst ze allemaal. Vooral ook de duetten tussen hem en Freek Bartels zijn sterk. Ze vullen elkaar perfect aan in de zang, zowel in kleur als meerstemmigheid. Maar ook de rest van de cast is sterk. De show zit vlot in elkaar en barst van de energie. Regie en dans, maar ook het decor en licht zijn tot in de puntjes verzorgd.

De thema’s zijn in vrijwel elk nummer vertegenwoordigd. Hierbij hadden sommige nummers wat ons betreft kunnen worden weg gelaten zoals het nummer van Kriebel en Stijfje, die wat ons betreft wat minder “plat” had gemogen. Deze thema’s zijn uiteraard het uitgangspunt van de show en wie Showponies (1) heeft gezien zal dit wellicht ook verwachten. Toch voelt het hier soms enigszins als een herhaling. Daarentegen is er een zoenscène tussen Freek Bartels en Daniël Cornelissen die kort maar krachtig is. Een goed statement voor gelijkheid met betrekking tot zoenen op straat tussen twee mannen of een man en een vrouw.

Na de pauze zien we een minimusical over Alex’ eigen leven. Als blijkt dat hij in deze versie hetero is, een vrouw en kind heeft en een baan in de financiën, wordt alsnog teruggegrepen op de voorgaande thema’s.

Toch maakt Alex Klaassen ook na de pauze indruk door zijn spel en zang. De brief van zijn vader die vertelt hoe zijn ouders zijn homoseksualiteit accepteren is ontroerend. Gevolgd door een nummer over opnieuw beginnen, na mislukte relaties, gewoon opnieuw beginnen en niet bang zijn. In deze minimale enscenering, alleen zittend op het podium maakt hij grote indruk.

Met deze show bewijst Alex Klaassen de uitvoering van dit genre perfect te beheersen hoewel we in een eventuele Showponies 3 graag wat gevarieerdere thema’s zouden zien. Showponies 2 zal vanaf half oktober op tournee gaan langs een groot aantal theaters om uiteindelijk in april 2020 weer af te sluiten in het DeLaMar.

Scenefoto's: Tom Sebus