Recensie: Razend, een vlotte, hippe, jonge productie

24 januari 2017, 08:24 - Redactie

Na de afgelopen jaren de musicals Afblijven en Spijt in de theaters te hebben gebracht brengt Homemade Productions nu opnieuw een bewerking van Carry Slee op de planken. Het gaat om een musical gebaseerd op het boek Razend. De première vond afgelopen vrijdag plaats in Schouwburg de Meerse in Hoofddorp.

Het verhaal gaat over Sven (Jochem Smit) die thuis mishandeld wordt door zijn aan alcohol verslaafde vader (Bart Sietsema). Zijn broertje Lennard is de oogappel van zijn vader die, in tegenstelling tot Sven, wedstrijden op hoog niveau zwemt en in alles wordt voorgetrokken. Zijn moeder troost Sven, maar komt niet voor hem op en zij wil het gezin bij elkaar houden door te zwijgen over de situatie.

Sven zit in de klas bij onder andere zijn grote liefde Roosmarijn (Rose-Anne van Elswijk). Roosmarijn wordt lastig gevallen door hun mentor Bob (Bart Sietsema) en niemand van de klas gelooft haar, Bob is immers hun favoriete docent. Sven en Roosmarijn werken samen aan een film van Sven en Sven komt ook voor Roosmarijn op in de klas. Uiteindelijk escaleert de situatie en wordt er een oplossing gevonden voor beide problemen.

De musical richt zich vooral op de jeugd en het verhaal wordt ook door zes jongvolwassenen gespeeld. Het decor is een halfpipe die in twee stukken op het toneel staat en er staan film/fotolichten aan alle kanten opgesteld.

Het grote verschil met het boek is dat het verhaal verteld wordt vanuit een plek met hangjongeren waar Sven naartoe is gevlucht, hierdoor werden de scenes vaak gewisseld en speelden de acteurs meerdere rollen. Indien je het boek niet hebt gelezen en het verhaal niet kent, werkt dit iets verwarrend en gaat het erg snel. Hierdoor is het verhaal soms wat moeilijk te volgen.

De zang was heel vol, voor zes acteurs en zowel zang als spel was goed te verstaan. Vooral de zang van moeder (gespeeld door Renee de Gruijl) was opvallend. Zij heeft een erg mooie, heldere klank in haar stem waarmee ze de hele zaal stil kreeg.

De liedjes zijn echt op jongeren gericht. Het zijn een soort "popliedjes" waarin zowel zang als rap in zijn verwerkt.

Het acteerwerk in de musical is bedreven. Bart Sietsema, die twee bad guys vertolkt, namelijk de vader en de leraar, zet zijn rollen op krachtige wijze neer. Ook Jochem Smit geloof je als Sven. Je ziet dat hij worstelt met enerzijds weten dat hij het niet goed heeft thuis en anderzijds zijn vader die hij ergens ook wil helpen als hij hem dronken in de kelder vindt, omdat het toch zijn vader blijft.

Zeker voor jongeren is deze productie een aanrader. Het is een vlotte, hippe, jonge productie die actuele thema's aansnijdt. Razend is te zien tot en met 29 april in diverse theaters.

Door: Martine Fransen-Nijland

Scenefoto's: Andy Doornhein