Recensie: Musical Pride & Prejudice (3 sterren)

7 januari 2024, 10:25 - Redactie

Op vrijdagavond 5 januari ging de nieuwe musical Pride & Prejudice in première in Theater De Meervaart in Amsterdam. Pride & Prejudice, het liefdesverhaal van Jane Austen is nu voor het eerst te zien als musical, in een bewerking met een all female cast. De cast bestaat uit Anouk Maas, Tessa Sunniva van Tol, Anouk Snel, Kemy Hooimeijer en Iris Verhaak.

Iedereen kent het klassieke Jane Austen verhaal Pride & Prejudice over Elizabeth Bennet en haar vijf zussen over hoe zij in die tijd omgaan met het huwelijk (of beter gezegd uithuwelijken) binnen hun familie en haar kennismaking met de charmante Mister Darcy. Dit verhaal kennen we ook van de film, maar dit jaar maken we kennis met de musical variant. Het klassieke verhaal zit in de musical verwerkt, maar heeft een eigentijdse twist gekregen.

De musical wordt gespeeld door vijf vrouwen, die allen de rol hebben van Elizabeth Bennet. Vanuit de ogen van Elizabeth beleven we dit verhaal opnieuw, maar met een andere kijk op de wereld. Wat duidelijk naar voren komt is dat het tijd is geworden voor de vrouwen om zelf te bepalen wat ze willen met hun leven. Zij zijn aan het woord. Althans, dat vindt Elizabeth en zij ontdekt dit samen met haar vier zussen.

Vier van de vijf vrouwen die spelen, zijn in deze musical ondersteunend aan de 'hoofd' Elizabeth. Deze 'hoofd' Elizabeth wordt gespeeld door Anouk Maas. Anouk speelt de rol heel mooi en haar Elizabeth is degene die het verhaal verteld. De andere vrouwen zitten 'in haar hoofd' als stemmetjes en laten verschillende facetten van Elizabeth zien. Ze brengt de struggles van Elizabeth goed over en laat zien hoe zij, in dit Engeland, haar weg vindt.

Alle vijf dames komen krachtig over in het verhaal, in hun rol als Elizabeth. Wanneer zij meerstemmig samen zingen, klinkt dit prachtig en wordt dit goed ontvangen in de zaal. Er springen twee nummers uit in dit stuk, namelijk het openingsnummer (wat tevens het slot nummer is) en het één na laatste nummer gezongen door Elizabeth op haar sterkste moment in de musical. Wat ons betreft had dit nummer het einde mogen zijn van het verhaal. Wat een power van alle dames.

De andere karakters die voor komen zijn niet altijd even sterk. Met name Mr. Darcy valt wat tegen en is wat vlak gespeeld. Een paar karakters springen er wel uit, zoals bijvoorbeeld moeder Bennet en neef Collins. Moeder Bennet geeft veel energie en brengt humor met zich mee. Ook neef Collins is erg vermakelijk om naar te kijken, maar ook geweldig gebracht. Anouk Snel zet dit karakter sterk neer, net als een van de zussen die zij speelt. Haar spel en kracht viel enorm op tussen de andere dames. Ook het karakter Charlotte, gespeeld door Tessa Sunniva, was mooi gespeeld. Tessa laat wisselend spel zien, maar laat ook vooral humor zien in haar rol van Lady De Bourgh. Je zou bijna niet herkennen dat dit Tessa is, met name door het accent wat zij in spel en zang laat horen.

Het is anders dan het verhaal wat je kent, dus als we een tip mogen meegeven: laat je opnieuw meenemen door dit verhaal en laat je leiden door Elizabeth in deze musical. Uiteindelijk is de boodschap van de musical erg mooi: houd van jezelf. En dat is, als we Elizabeth Bennet mogen geloven, een flinke klus, maar één die het zeker waard is. Pride & Prejudice de musical is een mooie avond theater, waar op unieke wijze dit verhaal wordt neergezet.

Scenefoto's: Boy Hazes