Recensie: Piaf de musical (5 sterren)

14 oktober 2023, 17:02 - Redactie
Recensie: Piaf de musical (5 sterren)

Op vrijdagavond 13 oktober ging het DeLaMar Theater in Amsterdam de nieuwe musical Piaf in première. De voorstelling is een productie van De Theater BV, geschreven door Allard Blom en geregisseerd door Martin Michel. Suzan Seegers vertolkt de hoofdrol van Edith Piaf, Thomas Cammaert, Cystine Carreon, Job Bovelander en Hein Gerrits maken de cast compleet.

De musical start met de dood van Edith Piaf. Ze is niet overleden in haar geliefde Parijs maar op een andere plek, bijna op 1000 kilometer afstand van de hoofdstad van Frankrijk. Terwijl haar man Theo Sarapo haar alsnog naar Parijs brengt ontmoet ze vier karakters die een indruk op haar bestaan hebben achtergelaten, de Engel (Thomas Cammaert), de Duivel (Job Bovelander), de Dwaas (Hein Gerrits) en de Dood (Cystine Carreon).

Suzan Seegers speelt de rol van Edith Piaf en doet dit op magnifieke wijze. Vanaf het eerste moment kruipt ze volledig en feilloos in de huid van de wereldberoemde zangeres die een ruig leven heeft gehad. Ze laat een gevatte, taaie en ook platte Piaf zien. Gedurende de hele voorstelling blijft Suzan op het toneel, en ze behoudt met precisie haar enigszins stijve houding terwijl ze de Franstalige nummers met diepe emotie vertolkt. Susan weet je het gevoel te geven dat je naar de echte Edith Piaf kijkt.

Samen met Thomas Cammaert, Cystine Carreon, Job Bovelander en Hein Gerrits wordt de voorstelling prachtig gedragen. De acteurs schakelen moeiteloos tussen de Engel, de Duivel, de Dwaas en de Dood naar de diverse hoofdpersonen uit het leven van Piaf. Dit doen ze simpelweg door het aan en uittrekken van gekleurde jassen (die ook matchen bij de rest van de kleding) waardoor het continue duidelijk is welke rol er wordt gespeeld.

Het decor is sober, maar met zulk sterk acteerwerk en de prachtige nummers van Piaf heeft de voorstelling ook niet meer nodig. De muziek wordt gespeeld door een orkest bestaande uit drie muzikanten.

De Theater BV heeft met Piaf de musical een uitzonderlijke en intieme musical gecreëerd waarin het tumultueuze leven van Edith Piaf op indrukwekkende wijze wordt getoond. Te zien tot en met 24 februari volgend jaar in diverse Nederlandse theaters.

Scenefoto's: Annemieke van der Togt