Recensie: Murder on the Orient Express (4 sterren)

27 november 2023, 20:45 - Redactie

Op zondag 26 november 2023 ging het toneelstuk Murder on the Orient Express in première van REP Entertainment. Deze première vond plaats in het Zaantheater te Zaandam. Na het toneelstuk The Mousetrap afgelopen seizoen brengt de producent nu het spannende moordmysterie van Agatha Christie. De cast bestaat uit Remko Vrijdag, Frederik Brom, Lone van Roosendaal, Gerrie van der Klei, Penny Vos, Wilbert Gieske, Ruben Brinkman, Marijn Claes, Lusanne Arts en Belle Zimmerman.

Op een winteravond stapt de bekende detective Hercule Poirot aan boord van de Oriënt Express. Net na middernacht komt de trein plotseling tot stilstand door een hevige sneeuwstorm. De volgende ochtend is er een passagier dood. Alle reizigers lijken een alibi te hebben, maar wie spreekt de waarheid als niets lijkt wat het blijkt? Het decor is mooi opgezet met aan de zijkant een treintoestel die in beweging komt. Verder wordt er veel gebruik gemaakt van beweegbare blokken, waardoor ze de verschillende coupes in beeld goed kunnen laten overkomen. Door het geluid en het beeld krijg je het gevoel of je medepassagier bent in de trein.

Er wordt ontzettend goed geacteerd en de humor die in het spel zit, wordt goed overgebracht op het publiek. Op de juiste momenten worden er pauzes gehouden tijdens het spreken en je kan merken dat de acteurs ervaren zijn. Dat is heel prettig om naar te kijken.

Remko Vrijdag laat Poirot goed tot leven komen. Zijn houding en accent kloppen precies bij het karakter dat bij vele mensen bekend is. Lone van Roosendaal stelt ook zeker niet teleur als Mrs. Hubbard. Ze weet het zo te spelen dat je haar typetje heel irritant gaat vinden en daarmee is haar missie zeker geslaagd. Gerrie van der Klei als Prinses Dragomiroff is erg goed en haar timing is perfect bij haar karakter die vol humor zit. Ook de rest van de cast leveren stuk voor stuk goede prestaties en de vlotte dialogen zijn een genot om naar te kijken.

Het is zeker de moeite waard om naar deze voorstelling te gaan. Het verhaal is vlot, spannend en heeft een verrassende plottwist. Het is een spannende Cluedo-achtbaan, waarbij je heerlijk kan genieten van het uitzicht, want het stuk staat als een huis.

Door: Martine Fransen-Nijland

Scenefoto's: Willem van Walderveen