Recensie: Kraaij en Kroon (4 sterren)

30 januari 2024, 17:35 - Redactie
Recensie: Kraaij en Kroon (4 sterren)

Op maandagavond ging de nieuwe voorstelling Kraaij en Kroon met Johnny Kraaijkamp en Soy Kroon in première in Schouwburg Amstelveen. Kraaij en Kroon is afkomstig van producent De TheaterJongens (Bram Verhaak en Diederick Ensink). Verantwoordelijk voor de regie is Joep Onderdelinden die tevens samen met Roel Bloemen het script van de voorstelling heeft geschreven.

Voorafgaand aan de voorstelling wordt er al gezellige muziek afgespeeld in de zaal en is een enorme QR-code te zien op het toneel wat tevens het volledige decor is voor de gehele voorstelling. De QR-code scannen brengt je naar de website van de producent waar later de zaalfoto is terug te vinden die tijdens de voorstelling wordt gemaakt..

De opening van de voorstelling was direct sterk. Volgens Kraaij en Kroon die hetgeen wat ze vanavond brengen caneel noemen (⁠een samenvoeging van cabaret en toneel) duurt het hooguit 10 minuten voordat de gehele zaal volledig geboeid is. Deze introductie zorgde er eigenlijk juist nu voor dat je als publiek meteen betrokken bent bij het gebeuren op het toneel.

⁠Volgens de aankondiging moet er gelachen gaan worden en die belofte wordt zeker waargemaakt. Dit begint met een oude mop die dusdanig wordt onderworpen aan de hedendaagse woke cultuur dat er weinig van de mop overblijft en er dus ook weinig overblijft om te lachen. Een subtiele hint naar een van de belangrijkste dingen in het leven: humor.

Gedurende de voorstelling delen zowel Kraaij als Kroon persoonlijke verhalen, die variëren van grappig tot ontroerend en duidelijk wordt dat voor beiden het leven niet altijd makkelijk is geweest. Onderwerpen die onder andere telkens terugkeren zijn dementie maar ook bijvoorbeeld de moeder van Kroon waar hij eigenlijk meer tijd aan moet besteden maar hier mee worstelt om dit in zijn drukke bestaan in te plannen. Beiden delen ook hun droomrollen, wat een extra laag toevoegt aan de al rijke voorstelling.

Tussen de grappen en persoonlijke verhalen waren er momenten van zang, waaronder een kwetsbare solo van Soy en een hilarische medley tegen het einde van de voorstelling. Deze medley was ook zeker een van de hoogtepunten van de avond. De mannen toonden een uitstekende chemie op het podium, waarbij het publiek op diverse manieren bij de voorstelling werd betrokken. Johnny had af en toe moeite om in zijn rol te blijven, wat voor extra hilariteit in de zaal zorgde.

Kraaij en Kroon is een zeer vermakelijke en vlotte voorstelling. Er is zeker gelachen, maar er was ook zeker sprake van ontroering. De voorstelling is te zien tot en met 13 april in diverse theaters in het land.

Scenefoto's: Annemieke van der Togt