Recensie: Kerstmusical Scrooge in het Muziekcentrum in Enschede (4 sterren)

28 december 2022, 22:13 - Redactie

Musicalweb was op dinsdagmiddag aanwezig bij het kerstuitje van het Wilminktheater dat niet mag ontbreken tijdens de kerstvakantie. Wij waren aanwezig bij Scrooge in het Muziekcentrum Enschede.

Het verhaal van Scrooge is bekend bij jong en oud. Het wordt al jaren verteld en is nog steeds onverminderd populair. Het is het kerstverhaal over de Britse, gierige, eenzame man die een hekel aan kerst heeft. Uiteindelijk wordt hij bekeert door het bezoek van drie geesten, zij zorgen ook dat hij deze keer transformeert tot een liefhebbende man. Deze versie is stijlvol gebracht waarbij de boodschap sterk als altijd is.

De hele zaal van het Muziekcentrum is omgebouwd tot een compleet decor. In de zaal die voornamelijk gebruikt wordt voor grote popconcerten en klassieke orkesten is geen millimeter onbenut gebleven om de ultieme Scrooge-beleving neer te zetten. Een rond "midden podium" die uitloopt naar de zijkanten van de zaal en naar het grote podium: Daar zit je als publiek tussen. Bij het moment van binnenkomst zie je de muzikanten spelen en waan je je direct in Londen in de jaren '20.

Het decor, door middel van de opbouw van het podium, wordt erg goed benut. Waar geen technische hoogstandjes gebruikt kunnen worden, is het de regie die het ensemble zo goed inzet dat er snelle en effectieve wisselingen plaatsvinden waardoor het publiek telkens wordt meegenomen in een andere en nieuwe scène.

In deze voorstelling, geproduceerd door het Wilminktheater zelf, is een wisselwerking tussen doorgewinterde acteurs, acteurs afkomstig uit Willems Kweek en een groep enthousiaste kind-acteurs. Dit resulteert in een energieke cast die het zichtbaar naar hun zin hebben met elkaar op het podium. Maar, het veroorzaakt bij vlagen ook slordige en opvallende schoonheidsfoutjes. Dit is met name in de choreografie en staging te merken.

Het script en regie is in handen van Jasper Verheugd, die ook actief met de groep van Willems Kweek werkt. Hij heeft er een eigenzinnige versie van weten te maken, slim nagedacht over alle decorwisselingen en het publiek zo weten te bespelen dat er nauwelijks iets van te merken is, je aandacht is waar het moet zijn. De muziek is in handen van Jan Tekstra, het was mooi, soms bekend, soms vernieuwend maar had geen wauw-effect. De band was echter wel een genot voor oog en oor. Het kleine combo haalde alles eruit wat erin zat en hadden daar zichtbaar plezier in.

Dan nog een pluim voor Finn Porcin, de man die de eer had om Scrooge te spelen. Hij weet direct vanaf het begin de vervelende de man te spelen die hij moet zijn, maar weet in dit zelfde tempo ook het publiek voor zich te winnen als zijn karakter tot verhelderende inzichten komt. Ellen Kremers was verantwoordelijk voor de kinderregie en de kinderen waren goed op elkaar ingespeeld en deze wil je graag een knuffel geven! Grote complimenten voor Noortje Kloppenborg in de rol van Tiny Tim, ze pakt het publiek in.

Is de belofte dat dit HET kerstuitje waargemaakt? Wat ons betreft wel. Het geeft dat juiste warme december gevoel waar we in januari nog eens heimwee naar zullen hebben. De voorstelling speelt nog tot en met 1 januari in het Muziekcentrum, dus mocht je de kans hebben om te gaan kijken, doe dat dan vooral.

Door: Daisy Oosterbaan en Ragna Wetzels

Scenefoto's: Willem van Walderveen