Recensie: Harrie & Eva, de nieuwe komedie van Jon van Eerd (3 sterren)

31 oktober 2017, 19:58 - Redactie

Op maandagavond ging het De Goudse Schouwburg in Gouda de nieuwe komedie Harrie & Eva van Jon van Eerd in première. Na de voorstellingen Harrie Babba en Harrie Let Op De Kleintjes is Harrie & Eva de derde theatervoorstelling van het Pretpakhuis.

De zaal vult zich en op de achtergrond horen we de rustgevende geluiden van de jungle. Wanneer het doek open gaat sluit het decor precies aan op de reeds aanwezige junglegeluiden, we wanen ons in het paradijs. De nieuwe voorstelling van Jon van Eerd laat ons een kijkje nemen tijdens de repetities van ‘Pa & Ma Radijs in het Paradijs’ het nieuwe muziektheaterstuk van Harrie en Fien Vermeulen. Een voorstelling in een voorstelling.

De voorstelling begint erg sterk, de cast heeft de lachers op de hand. Margo Dames mag de rol van de soms wat overheersende Fien Vermeulen op zich nemen. Jon van Eerd mag weer in de huid kruipen van de dwaze Harrie Vermeulen die ook deze keer weer in allerlei problemen verzeild raakt. Na de jarenlange samenwerking zie je dat Margo en Jon heel goed op elkaar zijn ingespeeld.

Ook zijn er nieuwe gezichten toegevoegd aan de voorstelling. Zo speelt Karel Simons de ietwat naïeve maar altijd aardige Danny Poulet. Het manusje van alles, die maar al te graag zijn vriendin Pim in de show wil hebben staan. Pim; een blonde, enthousiaste spring in het veld wordt sterk neergezet door Rosalie de Jong. De voorstelling is niet compleet zonder de "slechterik", Annet Kwaedgras, gespeeld door Jacqueline Aronson. De echte slang in het paradijs.

De tweede helft kenmerkt zich door de vele interactie met het publiek, we zijn ‘het’ publiek en studeren zelfs een lied in als koor. Toch merken we dat de energie wat minder wordt. Het wordt wat rommelig en daardoor is het verhaal niet altijd goed meer te volgen. Zo gaat het zelfs bijna mis, Jon glijdt uit en kan zich nog net opvangen. De grappen zijn goed doordacht maar helaas soms te clichématig.

Natuurlijk heeft het stuk veel hilarische momenten, maar toch hebben wij het gevoel dat het net niet alle ingrediënten bevat van een typische Jon van Eerd productie. Harrie & Eva tourt door het gehele land tot en met 22 april volgend jaar.

Door: Adriënne van Weeghel

Scenefoto's: Joris van Bennekom