Recensie: Sammy, Stanley and Freek with love (4 sterren)

30 november 2017, 12:34 - Redactie

From Stanley Burleson en Freek Bartels. Op woensdagavond 29 november ging in het DeLaMar Theater in Amsterdam From Sammy with Love in première.

De musical vertelt het verhaal van topentertainer Sammy Davis Jr. door de ogen van Stanley Burleson en Freek Bartels. Beide kruipen beurtelings in de huid van Davis, lid van de Ratpack en wereldberoemd door zijn nummer Mr. Bojangles. Het leven van Sammy Davis Jr. kenmerkte zich door roem en succes, maar ook door eenzaamheid en isolement. Tijdens zijn leven kreeg Davis te maken met de raciale spanningen van de jaren ‘60 en ’70. Davis gebruikte zijn status om de rechten van Afro-Amerikanen te verbeteren wat hem tot een graag geziene gast in het Witte Huis maakte.

Ruim voor het moment dat de voorstelling begint speelt de driekoppige band al wat zorgt voor de nodige sfeer in de zaal. Enkele minuten voor het begin komen Stanley en Freek het podium op, ze bereiden zich voor op de voorstelling en hebben contact met het publiek.

Bij aanvang staat een grote foto van Sammy Davis Jr. op het podium en gedurende de voorstelling komen hier steeds meer foto’s bij van mensen die van grote betekenis waren in zijn leven zoals Frank Sinatra en zijn Zweedse vrouw May Britt. Freek en Stanley vertellen afwisselend een deel uit het verhaal van Davis. Wie de welbekende zwarte bolhoed droeg, speelde Davis en de ander speelde bijvoorbeeld zijn vader of Frank Sinatra.

Zowel Freek als Stanley veroveren je hart door hun warme stem, goede tap dans, energie en intense spel. De voorstelling duurt 90 minuten, doordat er geen pauze is blijft je echt in het verhaal en word je meer en meer meegetrokken in het leven van Davis. Bijzonder is dat beiden hun eigen leven hebben verwerkt in het stuk, ze vertellen diverse malen openhartig over momenten die zij hebben meegemaakt op het gebiedt van racisme/discriminatie. De musical eindigt op een prachtige wijze met Mr. Bojangles.

Een gevoelige, hartverwarmende en vooral oprechte voorstelling waarbij je harten voelt open gaan en men zich automatisch gaat verplaatsen in het leven van Sammy Davis Jr. From Sammy with Love is in diverse theaters te zien tot en met 23 februari.