Recensie: Fiddler on the Roof ontroert en laat je lachen (4 sterren)

7 november 2017, 10:22 - Redactie

Op zondagmiddag ging in het DeLaMar Theater in Amsterdam Fiddler on the Roof in première. Fiddler on the Roof is een musical die geproduceerd wordt door Stage Entertainment op initiatief van de acht grootste theaters van Nederland (Stichting Theateralliantie). Het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat de musical voor het eerst in Nederland te zien was.

Het oude verhaal van Fiddler on the Roof is in een nieuw jasje gestoken. Het verhaal gaat over Tevye (Thomas Acda), een Joodse melkboer, die in het dorpje Anatevka aan het hoofd van een gezin staat. Samen met zijn vrouw Golde (Judith Linssen) en zijn vijf dochters proberen ze, ondanks de armoede, volgens traditie te leven. Dit houdt in dat vader de beslissingen maakt en dat de dochters zich daar naar weten te schikken. Tevye's dochters denken hier echter anders over en willen zelf weten wanneer en met wie ze gaan trouwen. Langzamerhand zie je de tradities verdwijnen en plaats maken voor nieuwe, moderne gedachten. Het verhaal gaat over verbondenheid, tradities, familie, liefde en het verdrijven worden. Actuele thema's in een beroemd, oud verhaal.

Thomas Acda maakt met Fiddler on the Roof zijn musicaldebuut en is echt geknipt voor de rol van Tevye. Zijn timing was sterk en hierdoor kreeg hij al snel de lachers op zijn hand. Je zag in hem echt de goedzak als vader die worstelde met eeuwenoude tradities en de liefde voor zijn dochters. Thomas Acda was volledig zichzelf en wist zijn rol vol overtuiging te brengen. Het viel ons overigens wel op dat zijn Amsterdamse accent soms nog goed te horen was, maar dat maakte hem zeker niet minder geloofwaardig. Hij wist zowel te ontroeren als te vermaken. Thomas Acda mag trots zijn op deze prestatie.

Hanna van Vliet (Hodel) viel ook op. Haar natuurlijke manier van acteren maakte dat je haar meteen geloofde en meteen sympathie voor Hodel kreeg. Haar fijne stemgeluid maakte de liedjes een lust om naar te luisteren. Ook Jacob de Groot (Perchik) is een acteur om goed in de gaten te houden. Hij speelt de rol van Perchik, een jongen die nieuwe ideeën en gedachten in Anatevka wil overbrengen en uiteindelijk de liefde in Hodel vindt. Op het moment dat Jacob op het toneel verschijnt, vind je hem meteen leuk. Zijn jongensachtige verschijning en zijn zuivere stemgeluid maken dat je meer van hem wilt zien.

Doris Baaten, die de rol van de bemoeizuchtige koppelaar Yente speelt, kreeg de lachers eveneens goed op de hand. Zoals we van haar gewend zijn, zette ze deze rol op een fantastische wijze neer. Haar timing was enorm goed.

Het decor bestond uit een rand van ramen met huizen en een woonkamer de familie van Tevye. Je werd meteen in het verhaal gezogen en je voelde de sfeer. De ensemblestukken waren erg goed. Het was goed verstaanbaar en bezorgde zo nu en dan echt kippenvel momenten. Ook waren er dansers te zien die een aangename toevoeging aan het stuk gaven.

Niet alle stemmen waren even sterk in zang en er was een punt dat het stuk net wat sneller door mocht lopen. Echter dit zijn kleine punten en al met al is dit een prachtige voorstelling met een actueel thema. Het stuk ontroert, laat je lachen, neemt je mee naar het oude Oost-Europa en laat je even weer nadenken over het belang van de liefde voor familie. Met Thomas Acda die je gezien moet hebben als Tevye is dit zeker een voorstelling om te gaan zien dit seizoen. Fiddler on the Roof is tot en met 22 april te zien in de 8 grootste theaters van Nederland.

Door: Martine Fransen-Nijland