Recensie: De Kleine Zeemeermin (4 sterren)

22 januari 2018, 19:22 - Redactie

Op zondagmiddag was Musicalweb.nl aanwezig bij de familiemusical De Kleine Zeemeermin door Theater Terra. Een bijzondere voorstelling, waarin zowel poppen als mensen de hoofdrol spelen!

De Kleine Zeemeermin, naar het verhaal van sprookjeslegende Hans Christian Andersen, vertelt het verhaal van Rana: de zeemeermin met de mooiste stem van de zee. Op haar vijftiende verjaardag is de dag aangebroken waar ze al jaren over gedroomd heeft. Ze mag de wereld bóven de zee bekijken. Eenmaal boven het wateroppervlak ziet ze een prins op zijn boot en zingt ze, tegen alle regels in, een lied voor hem zonder dat hij haar ziet.

De prins is op slag verliefd op deze stem. Zoiets heeft hij nog nooit gehoord! Wanneer hij door een storm van zijn schip valt, redt Rana hem en besluit ze dat ze voor hem mens wil worden, zodat ze voor altijd samen kunnen zijn. Ze vraagt de zeeheks om hulp, die haar benen geeft in ruil voor haar stem. Er is echter een grote maar: wanneer de prins haar niet zijn liefde zal geven, zal zij ten onder gaan als het schuim van de zee.

Wat deze familiemusical zo eigen maakt is het optreden met levensechte poppen. Eigenlijk zijn de acteurs vooral poppenspelers, wat een vak apart is. Zodra het doek opengaat spelen de poppen de hoofdrol, waarin vooral opblaasvis zorgt voor veel gelach uit de zaal. Daarbij is ook het decor meteen een eyecatcher: simpel en praktisch, maar door de manier van licht- en geluidseffecten bevind je je echt even onder zee.

De kleine cast van 4 jonge acteurs hebben iets bijzonders weten neer te zetten. De musical doet een beroep op snelle wissels, dubbelrollen, acteerwerk en poppenspeltechniek. Soms hoor je dat terug in de zang, wanneer er veel bewogen, gedanst of gelopen moet worden. Dat zowel poppen als mensen de rollen vertegenwoordigen, zorgt voor een leuke dynamiek.

Verrassend goed is Christiaan Koetsier die zowel de opblaasvis, Neptunus als de Koninklijke hulp speelt. Stuk voor stuk andere karakters, terwijl de wissels heel snel gaan. Verena Verhoeven als Rana was een overtuigend 15-jarig pubermeisje met grote dromen. Rianne Peterson speelde de liefste oma die een meisje van 15 zich maar kan wensen, en tegelijkertijd de grillige zeeheks Scilla. Stef Pits is een ware droomprins: een tikkeltje naïef en doelgericht, en liet zich als het haastige zeepaardje ook van een hele grappige kant zien.

De Kleine Zeemeermin door Theater Terra is een verrassend leuke voorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar, maar stiekem ook voor de ouders. Met een uur spel, zang en leuke grapjes blijft iedereen in de ban van dit eeuwenoude verhaal waarin maar weer eens duidelijk wordt dat de liefde alles overwint.

Door: Nadine Klifman en Martine Fransen-Nijland